Evrim Ağacı

Evrim, Her Zaman Daha Karmaşığa Gitmez: Hayvanlar Aleminde Gen Kaybı, Sanıldığından Daha Önemli!

Tavsiye Makale

Bu yazı, Science Daily isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bu haber 5 ay öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Bilim insanları, hayvan evriminin, insanlara veya böceklere evrimleşme gibi bazı kilit noktalarının, genomdaki büyük gen kaybı ile ilişkili olduğunu gösterdi. Nature Ecology & Evolution dergisinde yayınlanan araştırma, hayvanların kökenlerinden sonra, evrimleri sırasında gen seviyesinde neler olduğunu incelemek için 100'den fazla genomu karşılaştırdı.

Organizmalar, evrim sürecinde, yeni fonksiyonlar yerine getirmesi için yeni genler kazanabilir, artık kullanılmayan genlerini kaybedebilir ve eski genlerini yeni işlevlerle yeniden devreye sokabilirler. Önceki araştırmalar, yeni genlere sahip olmanın, hayvanlar aleminin kökeninde önemli bir rol oynadığını gösteriyor. Aynı zamanda, çoğu organizmanın yeni genler kazanarak daha karmaşık bir yapıya sahip olduğu varsayılıyor.

Bristol Üniversitesi'nde bir doktora öğrencisiyle birlikte Dr. Jordi Paps, Essex Üniversitesi'nden Cristina Guijarro-Clarke ve Oxford Üniversitesi'nden Profesör Peter Holland, hayvanlar aleminin evrimi sırasında gerçekleşen gen kaybının, sanıldığından çok daha önemli olduğunu keşfetti.

Hayvanlar, büyük evrimsel soylara ayrılabilirler. Bunlardan biri, insanlar ve diğer omurgalıların yanı sıra deniz yıldızları veya deniz kestanelerini de içeren ikincil ağızlılar. Diğeri, en büyük hayvan gruplarını; eklembacaklıları (böcekler, ıstakozlar, örümcekler, kırkayaklar) ve yuvarlak solucanlar gibi diğer deri değiştiren hayvanları kapsayan ekdisozoa (Lat: "Ecdysozoa"). Bu iki soy, daha karmaşık sayılan hayvanlardan bazılarını içerir.

Hayvanlar Alemi'ndeki atasal genlerin kazanım ve yitimlerinin grafiği
Nature Ecology & Evolution

Ancak, araştırma ekibinin yaptığı analizler, bu iki soyun ortak atalarının daha önce görülmemiş seviyede gen kaybı yaşamış olduğunu, ve türlerin karmaşıklığında veya çeşitliliğindeki artışın her zaman yeni gen sayısıyla ilgisi olmadığını gösteriyor. Bristol Biyolojik Bilimler Fakültesi'nde ders veren ve makalenin baş yazarı olan Dr. Jordi Paps, araştırmayı şöyle açıkladı:

Bu araştırmadan çıkarılan sonuç, hayvanlar aleminin evriminin, gen sayısındaki artıştan kaynaklanmadığı ve evrimin her zaman ''daha çok karmaşıklık'' anlamına gelmediğidir. Taenia veya yuvarlak kurtlar gibi parazitik hayvanların genomlarının nasıl gen kazanıp kaybettiğini incelemek için de aynı yaklaşımı kullanmayı planlıyoruz; böylece bu parazitlerin neden olduğu hastalıklarla mücadele etmek için terapötik hedefler bulabileceğiz.

Araştırmanın bir sonraki adımı, bu durumun yaşam ağacındaki diğer büyük soylarda da görülüp görülmediğine bakmak.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/10/2020 09:31:42 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/8730

“Eflatun (Plato) yakın bir dostumdur. Ancak gerçekler, daha yakın dostlarımdır.”