Ev Büyüklüğünde Göktaşı Dünya'yı ''Sıyırıyor''!

1 dakika
1,062 Okunma Sayısı
Notlarım

Sakin olun Dünyalılar! 20 metrelik bir gök taşı Dünya'ya doğru geliyor; ancak astronomlar endişelenecek bir durum olmadığını belirtiyorlar.

2014 RC olarak isimlendirilen gök taşı Dünya'nın sadece 40.200 kilometre ötesinden geçecek. Bu, Dünya ile Ay arasındaki mesafenin 10'da birinden biraz fazla! En yakın mesafeye ise 7 Eylül 2014'te Türkiye Saati İle (TSİ) 21:18'de ulaşacak. NASA'dan yapılan açıklamada şöyle söylendi:

Her ne kadar bu gök taşı Dünya'ya veya uydularımıza hiçbir tehdit unsuru oluşturmasa da, bu kadar yakından geçişi araştırmacılara asteoridler hakkında çok daha fazla şey öğrenmemizi sağlayacak bir araştırma imkanı sunacaktır.

Astronomlar, 2014 RC'nin, 2013 yılında Rusya'nın Chelyabinsk kenti üzerinde patlayarak birçok kişinin yaralanmasına ve hasara neden olan meteorla kabaca aynı boyutlarda olduğunu belirtiyorlar.

Gök taşı ne yazık ki çıplak gözle görülemeyecek; ancak ufak bir teleskopla bile takip etmek mümkün olabilecek.

2014 RC, tek "Dünya civarındaki gök cismi" değil. Bu gök cisimleri, Dünya'ya 28.000.000 kilometreden daha yakın olan cisimlerdir. 2 Eylül 2014 itibariyle Dünya'ya "yakın" kabul edilen 11.408 asteroid veya kuyruklu yıldız tanımlanmıştır. Tabii bu sayıya, henüz keşfedemediğimiz yakın cisimler dahil değildir. NASA, bugüne kadar Dünya'ya yakın mesafedeki tüm büyük cisimlerin yüzde 30'unu, tüm küçük cisimlerinse yüzde 1'inden azını keşfettiğimizi açıklıyor.

Ev büyüklüğündeki meteorlar Dünya'ya istatistiki olarak her birkaç yılda bir çarpıyorlar. 2010 yılında yapılan bir analize göre 4 metre çapındaki gök cisimleri her 1.3 yılda bir, 7 metre olanlar 4.6 yılda bir, 10 metre olanlar 10.4 yılda bir, 15 metre olanlar 27 yılda bir, 85 metre olanlar 3300 yılda bir çarpıyor. Bu cisimler genelde gökyüzünde patlayarak enerjiye dönüşüyorlar. Ancak bu çaptan daha büyük gök taşları yere kadar ulaşarak kraterler oluşturuyorlar. Örneğin 100 metrelik bir gök taşı her 5200 yılda bir Dünya'da bir krater oluşturuyor. 1 kilometrelik bir gök taşının çarpma sıklığı ise her 440.000 yılda bir. Dinozorları 65 milyon yıl kadar önce yok eden gök taşı 10-40 kilometre arasında bir çapa sahipti ve tüm gezegenin altını üstüne getirmiş, var olan türlerin yüzde 75'ini yok etmişti. Bu büyüklükteki gök taşlarının ise 60-70 milyon yılda bir çarptığı biliniyor. Dolayısıyla "risk bölgesinde" olduğumuz düşünülebilir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 09/12/2021 06:29:04 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2652