''Eski Kitap Kokusunun'' Bilimi!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Analytical Chemistry dergisinde yayımlanan bir makalede, uluslararası bir araştırmacı grubu, eski kitapların eşsiz kokusunu "çimlenmiş notlar ile asitlerin güçlü kokusunun, altta yatan mantarlı koku ve bir miktar vanilya ile karışımı" olarak tanımlıyor. Şiirsel olduğu kesin, ama buna neden olan nedir?

Kitaplar, neredeyse tamamen organik malzemelerden oluşurlar: kağıt, boya, yapışkan ve ipçikler. Bunların hepsi ışık, ısı, nem ve hatta birbirleriyle, yıllar içerisinde tepkimeye girebilirler ve bir dizi uçucu organik kimyasal oluştururlar. Bu kimyasalların karışımı, kitap kokusunu belirliyor olsa da, hangi kitabın nasıl kokacağını, o kitabın oluşumunda kullanılan malzemelerin özellikleri belirlemektedir. Kitapların kokularının kabaca birbirine benzemesi, kitap üretim malzemelerinin çok çeşitli olmayışındandır.

Araştırmacılar 72 kitabı incelediler ve 15 kimyasalın her birinde ortak olarak bulunduğunu tespit ettiler. Bunlar, kitapların bozunması için iyi birer işaretleyici görevi görmektelerdi. Bu kimyasallar arasında asetik asit, benzaldehit, bütanol, furfural, oktanal, metoksifeniloksim ve diğer komik isimli kimyasallar vardı. Ayrıca bir kitabın kokusunun, çevresiyle de ilgili olduğu tespit edildi. Bu sebeple bazı kitaplarda sigara, kahve, kedi pisliği ve benzeri kokulara rastlanabilmektedir.

Kaynak: Mental Floss