Tüm Reklamları Kapat

Elmaslar, Düşündüğümüz Kadar Nadir Olmayabilir!

3 dakika
3,399
Tüm Reklamları Kapat

Elmaslar düşündüğümüz kadar nadir taşlar olmayabilirler fakat Johns Hopkins Üniversitesi tarafından hazırlanan bu araştırma raporu çevrenizdeki kuyumcuların büyük indirimlere gideceği anlamına gelmiyor.  ''Dünyanın derinliklerindeki, çok derinlerindeki, elmas oluşum süreci düşündüğümüzden daha sık gerçekleşen bir süreç olabilir!'

Bu tez, jeokimyacı (yerkimyacısı) Dimitri A. Sverjensky ile doktora öğrencisi olan Fang Huang tarafından yazılan bir makalede, Nature Communications üzerinde dile getirildi. Araştırma raporunun sonuçları 'elmas oluşumunun sıklığıyla ilgili yeni bir teori’ yi gözler önüne seriyor fakat bu, mücevher niteliğindeki elmasların daha kolay elde edileceği ve bunların tüketiciye sunulabilecek seviyeye getirilebileceği anlamını taşımıyor.

Tüm Reklamları Kapat

Her şeyden önce, dünya yüzeyine yakın mesafede bulunan elmasların miktarı, onları oluştukları derinliklerden çıkartan ve hala nadiren gerçekleşen magma püskürmelerine bağlı. Ayrıca, yapılan bu bilimsel araştırmada bahsedilen 'elmas' sözcüğü, çıplak gözle görülemeyen, sadece 'mikroskopla görülebilen elmas' niteliğini taşımakta. Yani pırlanta yüzükleri oluşturan 'elmas' kavramı ile bahsedilen 'elmas' kavramı birbirinden bağımsız kavramlar aslında...

Bir kimya modelini kullanarak, Sverjensky ve Huang bu değerli taşların, elmas oluşumu için şu ana kadar bilinen iki temel süreçten daha basit olmak üzere, doğal bir kimyasal tepkime ile oluşabileceğini keşfettiler. Spesifik olarak, (henüz gerçek malzemelerle denenmemiş olsa da) buldukları metot, taş ve su arasındaki etkileşim sırasında oluşan fazla asidik ortamda elmasların şekillendirilebileceğini gösteriyor.

Tüm Reklamları Kapat

Günümüze kadar gelen yaygın kanıya göre elmaslar, metan gazının oksidasyonu veyahut karbondioksit miktarında yaşanan kimyasal indirgenmeler sonucu meydana gelen sıvı hareketi içerisinde şekillenir. Oksidasyon, daha fazla oksidasyona, ya da elektron kazanımına, sebep olur. Buradaki 'indirgenme' ise daha düşük oksidasyon tepkimeleri yaşanması demektir. Bu iki reaksiyon bir arada 'redoks' reaksiyonları olarak bilinen reaksiyon türünü oluştururlar.

Sverjensky, ''Redoks reaksiyonların niçin meydana geldiğini açıklamak her zaman için zor olmuştur'' cümlesini adı geçen üniversitenin Dünya ve Gezegen Bilimleri bölümünde çalışmalar yapan biri olarak sarf ediyor.  "Tepkimelerin meydana gelmesi için taşların arasında dolaşan farklı türde sıvıların farklı ortamlarda farklı oksidasyon koşullarıyla karşılaşmaları gerekmektedir."

Bu yeni araştırmayla birlikte suyun, pH değerinin düşmesiyle bağlantılı olarak elmas üretimi yapabileceği saptandı. Sverjensky şöyle söylüyor: “Farklı taş türleri arasında dolaşan su, daha asidik bir hale geldikçe elmas üretimine elverişli hale geliyor”.

Sverjensky beraberinde şu sözleri de söylüyor:

Bu keşif, bilim insanlarının elmasların ne kadar yaygın bir şekilde var olabilecekleri konusundaki algısını değiştiren pek çok bulgudan sadece biri. Araştırmalar arttıkça, çok değişik kaya türlerinde elmas bulmak mümkün hale geliyor. Bence bu konuda insanların benimle hemfikir olacağını düşünüyorum: keşfedilecek daha pek çok elmas oluşumuna izin veren ortam var.

Şimdilik hiç kimse bir elmas bolluğu yaşanması ihtimaline olanak vermiyor fakat Sverjensky'nin söylediğine göre bilim insanları kimya modelleri üzerinden bu konu hakkında çalışmalarını yürütmeye devam ediyor. Fiziksel olarak yerin 150 ila 200 kilometre altındaki muhtemel 'elmas bolluğu'nu keşfetmemiz mümkün değil. Tabi, 1650 ila 2000 fahrenayt arasında değişen sıcaklıkları da hesaba katmak gerekir. Şu ana kadar yerin altına doğru gidilen en fazla uzaklığın 12 veya 14 kilometre arasında olduğunu da belirtelim.

Eğer bu bilimsel çalışma mücevher sektörünü sarsmaz ise, dünyanın derinliklerinde gerçekleşen sıvı hareketlerini, ve dolayısıyla dünyamızda gerçekleşen karbon döngüsünü anlamamız konusunda bizlere ışık tutacak... Sverjensky şöyle söylüyor:

'Sıvılar, dünyanın sığ noktaları ile derinlikleri arasındaki ilişkiyi anlamamızı sağlayacak temel bağlantıdır. Bu yüzden, önemlidirler.

1. Çeviri Kaynağı: ScienceDaily | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 01/03/2024 05:32:17 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4132

Tüm Reklamları Kapat
Kendi Başınızayken Boğulursanız Ne Yapmalısınız?
"Last of Us", Sandığımızdan Gerçek Olabilir mi?
Oppenheimer: Ben Şimdi, Dünyaların Yok Edicisi Olan Ölüm Oldum!
Mikrodalga Fırın, Yemekleri Nasıl Isıtır?

-. --, et al. Elmaslar, Düşündüğümüz Kadar Nadir Olmayabilir!. (12 Ocak 2016). Alındığı Tarih: 1 Mart 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/4132
--, -., Açılan, E. A., Bakırcı, Ç. M. (2016, January 12). Elmaslar, Düşündüğümüz Kadar Nadir Olmayabilir!. Evrim Ağacı. Retrieved March 01, 2024. from https://evrimagaci.org/s/4132
-. --, et al. “Elmaslar, Düşündüğümüz Kadar Nadir Olmayabilir!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Emir Ali Açılan, Evrim Ağacı, 12 Jan. 2016, https://evrimagaci.org/s/4132.
--, ---. Açılan, Emir Ali. Bakırcı, Çağrı Mert. “Elmaslar, Düşündüğümüz Kadar Nadir Olmayabilir!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Emir Ali Açılan. Evrim Ağacı, January 12, 2016. https://evrimagaci.org/s/4132.