Gece Modu

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Gerçeklik Analizi Araştırmaları'nın bir parçasıdır. Bu sistem çerçevesinde analiz edilen iddialar, "Gerçek", "Karışık", "Sahte" şeklinde üç sınıfa ayrılmaktadır. Aynı analiz sistemi çerçevesinde, ünlü insanlara atfedilen sözler de incelenmektedir. Bu sözler, "Gerçek", "Hatalı Atıf", "İspatsız" ve "Sahte" şeklinde dört sınıfa ayrılmaktadır.

Dört yapraklı yonca bulmak şans getirir, çünkü sıradan insanların karşısına sadece üç yapraklı yoncalar çıkar, sadece şanslılar dört yapraklıları bulabilir.

2. İddia

Dört yapraklı yoncanın her yaprağının bir anlamı vardır: İnanç, Umut, Aşk, Şans.

Herhangi bir canlının popülasyonu içerisindeki çeşitliliğin daha nadir olan bir kısmına denk gelmek (veya bu azınlıktan bir bireyi görmek) ile hayatımızdaki işlerin gidişatının olumlu veya olumsuz yönde değişmesi arasında bilimsel olarak ortaya konmuş hiçbir fiziksel, kimyasal ya da biyolojik bağlantı bulunmamaktadır.

Dört yapraklı yoncanın şans getirdiği iddiası, İbrahimi dinlerde ortak olarak görülen Adem ile Havva mitolojisine dayanmaktadır. İddiaya göre Cennet Bahçesi'ndeki Havva, bahçede bulduğu dört yapraklı bir yoncayı şans getirmesi için yanında taşırdı. Keltik mitolojisinde ise dört yapraklı yonca şanstan ziyade kötü ruhları kovmak için tılsım olarak kullanılırdı. Orta Çağ'da bu mit, perileri önceden görüp onlara karşı önlem alabilmek için dört yapraklı yoncaların kullanılması mitine evrimleşti. Bu nedenle Orta Çağ çocukları, dört yapraklı yoncalar bulup peri avına çıkar, oyunlar oynarlardı. Daha sonradan bu oyun, Aziz Patrick tarafından İrlanda'ya Hristiyanlık'ı tanıtmak için kullanıldı ve bu nedenle günümüzde Hristiyan dünyasında kutlanan Aziz Patrick Günü'nde bol bol dört yapraklı yonca teması görmek mümkündür.

4 yapraklı yonca, Trifolium cinsi bitkilerin (300 farklı türü tanımlanmıştır) bir varyasyonudur. Yani genetik çeşitlilikten ötürü kimi zaman yaprak sayısı, normalde evrimsel süreçte edinilmiş olan 3 sayısından fazla olabilmektedir. Bu durum, "yaprak sayısı geni" olarak adlandırılan bir gendeki mutasyon sonucunda çekinik karakterin baskın hale gelmesi sonucu meydana gelmektedir. Ayrıca bu genin çevresel etmenlerle yoğun bir şekilde ilişkisi olduğu tespit edilmiş, araştırma sonuçları Temmuz 2010 ayında Crop Science dergisinde yayınlanmıştır.

Doğada istatistiki olarak her 10.000 üç yapraklı yonca için sadece 1 tane dört yapraklı yonca bulunmaktadır. Bu sebeple bulunmaları güçleşmektedir. Ancak pratikte, eğer ki araştırmaya kalkacak olursanız her 160.000 üç yapraklı yoncaya karşılık sadece 1 tane dört yapraklı yonca bulabilirsiniz.

Mutasyonun tipine göre yaprak sayısı 4'ten de fazla olabilir. Şimdiye kadar en fazla sayıda yaprağa sahip olan yonca, Shiego Obara tarafından Japonya'nın Hanamaki kentinde 10 Mayıs 2009'da bulunan 56 yapraklı yoncadır. Aslında Obara bunu "bulmamış", evrimsel biyoloji dahilindeki Yapay Seçilim mekanizması sayesinde kendi çiftliğinde "üretmiştir." Aynı kişi 2002 yılında 18 yapraklı, 2008 yılında 21 yapraklı yonca yetiştirerek Rekorlar Kitabı'na girmişti. En son rekoru ise 56 yapraklı yoncasıdır.

Obara'nın 21 yapraklı yoncası
Pink Tentacle
Obara ve rekor düzeydeki 56 yapraklı yoncası
Guinness Rekorlar Kitabı

Görüldüğü üzere evrimsel biyolojinin açıklamalarının doğaya uygulanmasıyla atasal türden giderek farklılaşan canlıların var olması mümkündür.

Bu canlının giderek kendi atalarıyla çiftleşmesi zorlaşacak, sadece kendisi gibi çok yapraklılarla tozlaşması mümkün olabilecektir. Bitkilerde hibritleşme daha kolay olduğu için bunlar çiftleşebilseler de, bu oran hayvanlarda iyice düşecek, türleşme çok daha hızlı olacaktır.

Merak edenler için... Shiego Obara herhangi bir "şans patlaması" yaşamamış, halen diğer insanlarla aynı miktarda şansa sahip olduğunu belirtmiştir.

• O. Curran. Why Are Four-Leaf Clovers Lucky?. (2018, Aralık 03). Alındığı Tarih: 03 Aralık 2018. Alındığı Yer: How Stuff Works