Dokuzuncu Gezegen Hipotezi Nedir?

Varlığını Henüz Tespit Edemediğimiz Dokuzuncu Bir Gezegen Dünya'yı Kurtarmış Olabilir mi?

Dokuzuncu Gezegen Hipotezi Nedir? PxHere
Meltem Çetin Sever Editör Meltem Çetin Sever
2 dakika
7,426 Okunma Sayısı
Notlarım

2016 yılında astronomlar Konstantin Batygin ve Michael E. Brown tarafından Dokuzuncu Gezegen'in ''muhtemel varlığı'' dünyaya ilan edildi; fakat bu gezegen bizler için hala sırlarla dolu. Baytgin ve Brown, Kuiper Kuşağı'nda bulunan gök cisimlerinin kümelenme hareketlerinin görünmez bir gezegenin çekim kuvvetine maruz kaldığının keşfedilmesi üzerine Dokuzuncu Gezegen Hipotezi'ni ortaya koymuşlardı. Dokuzuncu Gezegen'in, Dünya'nın 10 katı büyüklüğünde ve Güneş çevresindeki turunu 20.000 yılda tamamlayan bir gaz devi olduğu düşünülüyor. Peki bu gezegen, Dünya'nın kaderini etkileyen bir olayda yer almış olabilir mi?

Dokuzuncu Gezegen'in olası yörüngesi (sarı renkli yörünge).
Caltech

Dört Milyar Yıl Önce Neler Olmuş Olabilir?

Bundan 4 milyar yıl önce, genç Dünya Jüpiter'in gezegensel göçünün kurbanı olabilirdi. Jüpiter, Güneş'ten uzaklaşırken yanında Dünya ve Venüs'ü de sürükleyebilirdi. Bunun sonucunda Venüs ve Dünya çarpışabilirdi ancak bu çarpışma gerçekleşmedi. Astronomlar, bunun sebebinin Jüpiter'in ''bir şey'' tarafından farklı bir yörüngeye çekilmesinin sebep olduğunu düşünüyor. Bilim insanları, Jüpiter'in gezegensel göçünü anlamak için hazırladıkları simülasyonlara bakarak, Jüpiter'i farklı yörüngeye çeken şeyin bu olay sonucunda Güneş Sistemi dışına itilmiş olabileceği sonucuna ulaştılar. Jüpiter'i etkileyebilecek bu şeyin en az Neptün kadar büyük olması gerekirdi ve bu büyüklükteki bir cismi itmenin elbette Jüpiter üzerinde de etkileri olacaktı. Hipoteze göre, bu etkileşim sonucunda Jüpiter yeni bir yörünge kazandı ve Dünya da kurtulmuş oldu.

Simülasyon Sonuçları

Astronom Phil Plait ve çalışma arkadaşları, Jüpiter'in bu davranışını bilgisayar modelleriyle yaptıkları testlerde incelediklerinde şu sonuca ulaştılar: Jüpiter, Neptün, Uranüs ve Satürn aynı simülasyonda yer alamazdı, bu yüzden Uranüs ya da Neptün'ün simülasyondan çıkarılması gerekiyordu. Ancak bildiğimiz üzere hem Uranüs, hem de Neptün hala Güneş Sistemi'nde yer almakta. Bunun üzerine astronomlar simülasyona beşinci bir dev gezegen eklediler. Simülasyonun sonucunda hem Dünya kurtuldu, hem de tüm gezegenler şu anki yörüngelerine oturdular. Elbette, simülasyona sonradan eklenen bu dev gezegen yani Dokuzuncu Gezegen haricinde çünkü o Güneş Sistemi'nin dışına itildi.

Dokuzuncu Gezegen'e Ne Olmuş Olabilir?

2016'da duyurulan Dokuzuncu Gezegen ile ilgili incelemeler yapılmaya devam ediyor ve bu dev gezegenin akıbetiyle ilgili farklı fikirler ortaya çıkıyor. Güneş'in Samanyolu Galaksisi'ndeki turu esnasında onu çoktan kaybetmiş olabiliriz ya da Güneş Sistemi'nin dışına itilmemiş, yalnızca uzaklaşmış ve saklanıyor olabilir. Bu noktada, Dokuzuncu Gezegen'in hesaplanan boyut ve pozisyonu nedeniyle, Dünya'nın kurtarıcısı olan dev gezegen olabileceği düşünülüyor. Bu gezegenin yerinin tam tespitinin gerçekleşmesi ve gözlemlenmesiyle, Güneş Sistemi'ne ve hatta evrene dair birçok sorunun da cevap bulacağı düşünülüyor.

• R. Perkins. More Support For Planet Nine. (27 Şubat 2019). Alındığı Tarih: 15 Temmuz 2019. Alındığı Yer: Caltech | Arşiv Bağlantısı
  • K. Fesenmaier. Caltech Researchers Find Evidence Of A Real Ninth Planet. (20 Ocak 2016). Alındığı Tarih: 15 Temmuz 2019. Alındığı Yer: Caltech | Arşiv Bağlantısı
  • How The Universe Works. (Belgesel, 2018). Uranus & Neptune: Rise of the Ice Giants. Not: 6. Sezon, 5. Bölüm.
  • NASA. Formation Of The Solar System: Birth Of Worlds. (15 Temmuz 2019). Alındığı Tarih: 15 Temmuz 2019. Alındığı Yer: NASA | Arşiv Bağlantısı