Evrim Ağacı

Deri Hücrelerinden Canlı Fare Yaratmak Mümkün!

Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

2013 yılında Kyoto Üniversitesi’nde yapılan bir çalışmada yaratılan yeni bir farenin kökeni, üreme hücrelerine değil, deri hücrelerine dayanmaktadır! Araştırmayı yürüten biyologlar olan Katsuhiko Hayashi ve Mitinori Saitou, fareyi üretecek olan sperm ve yumurta öncülü hücreleri, deri hücrelerinden farklılaştırarak üretmeyi başarmışlardır.

Primordial germ hücreleri adı verilen, embriyonik kök hücrelere benzeyen özel hücreler alınıp önce kısır bir erkek farenin testislerine ve daha sonra dişi farenin yumurtalıklarına yerleştirilmiştir. Bu özel hücrelerin burada sağlıklı spermlere ve yumurtalara dönüştüğü gözlenmiştir. Bu başarılı aşamadan sonra geriye kalan tek şey ise, döllenmeyi sağlamak olmuştur.

Sonuç ise hem kısır insanlar, hem de laboratuvar şartlarında yeni canlı unsurları yaratabilmek açısından umut vericidir! Kyoto Üniversitesi laboratuarında, kökeni deri hücrelerinden elde edilmiş sperm ve yumurtadan oluşan yavru bir fare hayata gözlerini açmış ve normal bir şekilde yaşamını sürdürmüştür!

Araştırmacıların yeni hedefleri arasında, insanlarda da bu yöntemin işe yarayabileceğini göstermek var. Bunun için ilk etap, en yakın kuzenimiz olan maymunlarda da görselde izah ettiğimiz yöntemin başarısını göstermek...

• F. Diep. Mouse Skin Cells Transformed Into Viable Eggs, Sperm And Babies. (21 Ağustos 2013). Alındığı Tarih: 30 Ocak 2020. Alındığı Yer: Popular Science | Arşiv Bağlantısı
  • D. Cyranoski. Lab-Made Egg And Sperm Precursors Raise Prospect For Infertility Treatment. (21 Ağustos 2013). Alındığı Tarih: 30 Ocak 2020. Alındığı Yer: Scientific American | Arşiv Bağlantısı
  • J. Vincent. New Research Suggests 'Female Sperm' And 'Male Eggs' Possible. (22 Ağustos 2013). Alındığı Tarih: 30 Ocak 2020. Alındığı Yer: The Independent | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 24/09/2020 12:19:40 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4841

“Herkes ölür. Amaç sonsuza kadar yaşamak değildir. Geride, sonsuza kadar yaşayacak bir şey bırakmaktır.”
Chuck Palahniuk