Evrim Ağacı

Demir/Bozuk Paraları Tuttuktan Sonra Elimizdeki Tuhaf Koku Nedir?

Tavsiye Makale

Bu türev bir içeriktir. Yani bu yazının omurgası, Mental Floss isimli kaynaktan çevrilerek dilimize uyarlanmıştır; ancak "çeviri" içeriklerimizden farklı olarak, bu içerikte orijinal metin birebir korunmamıştır. Anlatım ve konu akışı gibi detaylar Evrim Ağacı yazar(lar)ı ve/veya editörler tarafından güncellenmiş, değiştirilmiş ve/veya geliştirilmiştir. Yazar, kaynaktan alınan metin omurgası üzerine kendi örneklerini, bilgilerini, detaylarını eklemiş; içeriği ve anlatımı zenginleştirmiş ve/veya çeşitlendirmiş olabilir. Bu ek kısımlarla ilgili kaynaklar da, yazının sonunda gösterilmiştir. Metnin omurgasını oluşturan kaynağı, orijinal dilinde okumak için lütfen yukarıdaki bağlantıya tıklayınız. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Eğer ki avuç dolusu bozuk paranın ellerinizde bıraktığı kokunun "metal kokusu" olduğunu sanıyorsanız, yanılıyorsunuz. Parayı ayrıca koklayacak olursanız, ellerinizden farklı koktuğunu göreceksiniz. Çünkü paranızın elinizde bıraktığı koku, paranın kendisinden ziyade ellerinizden salgılanan yağın metalle teması sonucunda meydana gelen tepkimelerden kaynaklanıyor. Yani parayı elledikten sonra ellerinizde kalan koku, paranın değil, elinizin kendi kokusu!

Demirden yapılmış herhangi bir şeye dokunduğunuzda, ellerimizi her an saran ince ter tabakasını oluşturan kimyasallar, demir atomlarının 2 elektron kazanmasına neden olur. Bu çifte negatif demir iyonları, yine elimizdeki yağlarla tepkimeye girerler. Bu tepkime sonucunda aldehitler ve ketonlar oluşur. Eğer ki bir biyoloji laboratuvarında kurbağa diseksiyonu yaptıysanız ya da ojenizi çıkarırken asetonu içinize çektiyseniz, bu kimyasalların ne kadar keskin bir kokuya sahip olduğunu bilirsiniz.

Almanya'da çalışan bilim insanları, daha yeni demir tutmuş insan ellerinden aldıkları kimyasalları incelediler. İnsan ellerinden alınan bu kimyasallar içerisinde en yoğun olarak bulunan kimyasal 1-okten-3-one idi. Bu kimyasalın kendi kokusu, adeta mantar kaplı bir metal kokusu gibidir. Çok düşük konsantrasyonlarda olsa bile insanlar tarafından tespit edilebilir. İşte parayı ellediğinizde meydana gelen kimyasal tepkimeler sonucu oluşan bu kimyasal, ellerinizdeki kokunun ana nedenidir.

Aynı kokunun bir tarafınız kesildiğinde, derinizin üzerine bulaşan kanda da olduğunu görebilirsiniz. Bunun nedeni, kan hücrelerinizde bol miktarda demir bulunuyor olmasıdır. Yani metal bir parayı ellemekle, deriniz üzerine kan sürmek hemen hemen aynı sonucu verecektir. Demir, vücudunuzu oluşturan yağ ile buluştuğunda, kimyasal bir tepkime meydana gelecek ve bu tepkimenin sonucunda eliniz "metal gibi" kokacaktır. Ancak kokan şey, metalin kendisi değildir!

1. Türev İçerik Kaynağı: Mental Floss | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 04/08/2020 00:04:05 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3637

“Ergen olduğum zamanlarda uzun süren şöhret istiyordum, değişmez gerçekleri keşfetmek için yanıp tutuşuyordum; insanın ve yaşamın özel anlamını bulmak istiyordum. Bu sebeple bir bilim insanı oldum. Sonradan fark ettim ki bu, kız bulabilmek için rahip olmaya benziyormuş.”
Matt Cartmill