Evrim Ağacı

Darwin de, Wallace da Haklıydı: Kuş Renklerinde Hem Doğal, Hem Cinsel Seçilim Rol Oynuyor!

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Charles Darwin tavus kuşu gibi kuşları gözlediğinde, erkeklerin devasa bir ihtişama sahip kuyruklarının dişileri etkilemeye yaradığı için evrimin Cinsel Seçilim mekanizması tarafından desteklenerek bu hallerini aldığını düşündü. Yani Darwin'e göre normalde bu kuşların ataları sıradan ve soluk renklere sahipti; ancak belli bir soy hattında parlaklık, "sağlıklılık ve bu masraflı yapıya rağmen hayatta kalabilecek kadar güçlülük" anlamına geldiği için cinsiyetlerden biri (genellikle dişiler) tarafından seçildi. Bu seçilim nedeniyle, her nesilde daha iri ve parlak kuyruklular hayatta kaldı ve nesiller sonunda evrimleşen ve bugün "tavus kuşu" dediğimiz türlerin erkeklerinin kuyrukları rengarenk ve kocaman bir hale geldi.

Ancak Evrim Teorisi'nin eş mimarı Alfred Russel Wallace naçizane bir şekilde Darwin'e katılmadığını belirtmişti. Ona göre aslen tavus kuşları parlak renkli ve büyük kuyruklu bir ortak ataya sahipti ve normalde dişiler de parlak ve büyük kuyruklara sahipti. Fakat yavruları korumak, daha iyi bir şekilde saklanmak, var olan tüm enerjisini yavruların bakımına aktarabilmek gibi sebeplerle dişilerin renkleri solgunlaşmış ve kuyrukları küçülerek sıradanlaşmıştı. Yani tavus kuşlarının dişileri, hayatta kalma mücadelesi çerçevesinde evrimin Doğal Seçilim mekanizmasının etkisiyle bugünkü hallerini almışlardı.

İyi ama, hangisi haklıydı? Tavus kuşları gibi kuşlar normalde daha sıradanken Cinsel Seçilim sayesinde mi rengarenk ve iri olacak şekilde evrimleşmişlerdi yoksa normalde zaten rengarenk ve iriyken Doğal Seçilim'in etkisiyle mi küçülüp solgunlaşmışlardı?

27 Mart 2015'te Science dergisinde yayımlanan bir makale, konuya açıklık getirerek sonucu ilan ediyor: iki büyük deha da haklıydı. 900 farklı kuş türünü, renklerini, özelliklerini ve niteliklerini eş zamanlı ve son derece detaylı bir şekilde inceleyen araştırmacılar, özellikle dişiler ile erkekler arasındaki renk farklılığının neden kaynaklandığını tespit etmeyi hedeflediler. Sonuçlarına göre Doğal Seçilim, gerçekten de iki cinsiyetin renklerini birbirine benzeyecek yönde çalışıyor. Dolayısıyla eğer ki canlılar üzerinde çiftleşme baskısı bulunmuyorsa (eş bulmak kolaysa ve eşlerin sayısı fazlaysa), Doğal Seçilim devreye girip gücünü göstererek iki cinsiyetin renklerini birbirine benzer ve yakın hale getiriyor.

Ancak eğer ki üreme konusunda sıkıntı varsa, yani çevresel bir üreme baskısı bulunuyorsa, Cinsel Seçilim devreye girerek belli başlı özelliklerin vurgulanmasını ve ön plana çıkmasını sağlıyor. Böylece az sayıda bulunan eşlerin rastgele çiftleşmek yerine var olanlar arasında en iyileri seçerek popülasyonun küçülmesinin önüne geçilmesi mümkün oluyor.

Uzun lafın kısası, Doğal Seçilim cinsiyetler arası farklılıkları azaltma yönünde çalışırken, Cinsel Seçilim bu farklılıkları arttırma yönünde işliyor. Bu da, Evrim Ağacı olarak bizim sıklıkla sunum ve yazılarımızda belirttiğimiz "Doğal Seçilim ve Cinsel Seçilim genellikle çakışırlar; bu sayede evrimsel süreç, o zaman diliminde o çevre şartlarına en uyumlu bireylerin optimize olmasını sağlar" anlatımımızı doğrulamış ve desteklemiş oluyor.

• P. O. Dunn, et al. Natural And Sexual Selection Act On Different Axes Of Variation In Avian Plumage Color. (22 Temmuz 2020). Alındığı Tarih: 22 Temmuz 2020. Alındığı Yer: ScienceMag | Arşiv Bağlantısı
  • B. Brookshire. Bright Bird Plumage Resulted From Natural, Sexual Selection. (22 Temmuz 2020). Alındığı Tarih: 22 Temmuz 2020. Alındığı Yer: ScienceNews | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 21/10/2020 02:36:24 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3444

“İyi bir kitap okumak, geçmiş asırların en iyi beyinleriyle sohbet etmek gibidir.”
Rene Descartes