Tüm Reklamları Kapat

Chia Fideleri, Alan Turing'in Doğadaki Örüntüler Hakkındaki Fikirlerini Doğruluyor! ScienceNews
1 dakika
Tüm Reklamları Kapat

Tepsilerde filizlenen Chia tohumları, bilgisayar bilimcisi ve Hezarfen Alan Turing tarafından onlarca yıl önce önerilen matematiksel bir modeli deneysel olarak doğruladı. Model, çöl bitki örtüsünde, leopar beneklerinde ve zebra çizgilerinde desenlerin nasıl ortaya çıkabileceğini açıklıyor.

Bunlar ve doğadaki diğer benekli ve çizgili özellikler, Turing desenleri olarak adlandırılır. Bu adlandırmanın sebebi, 1952'de Turing'in rakip faktörler arasındaki basit etkileşimlerin şaşırtıcı derecede karmaşık yüzey desenlerine nasıl yol açabileceğine dair denklemler sunmasıdır. Kurak bölgelerde ise bitkiler arasındaki nem rekabeti bitki örtüsünün karmaşık dağılımını yönlendirir.

Turing'in modelinin gerçek dünyadaki örüntüleri açıkladığını kanıtlamak zor olmuştur. Bitki örtüsünün doğal dağılımının arkasında gerçekten Turing'in fikrinin olup olmadığı net değildi. Atlanta'daki Georgia Tech'ten fizikçi Flavio Fenton, bu fikrin bilgisayarda benzer şekiller üreten matematiksel bir fikir olabileceğini söylüyor.

Tüm Reklamları Kapat

Amerikan Fizik Derneği toplantısında sunulan araştırmada, 2022 yazında Fenton'un laboratuvarında çalışan Brendan D'Aquino, Turing'in modelinin gerçekten bitki örtüsündeki desenlerin temelini oluşturduğunu doğrulayan bir deneyi anlattı.

Ekip, chia tohumlarını tepsilerde eşit katmanlar halinde yetiştirdi ve ardından mevcut nemi ayarladı. Temelde, araştırmacılar Turing denklemlerinde görünen faktörleri deneysel olarak değiştiriyorlardı. Gerçekten de doğal ortamlarda görülenlere benzeyen desenler ortaya çıktı. Desenler, aynı zamanda Turing modelinin bilgisayar simülasyonlarına da büyük ölçüde benziyordu. Northeastern Üniversitesi'nde bilgisayar bilimleri lisans öğrencisi olan D'Aquino şunları söylüyor:

Önceki çalışmalarda, insanlar dünyada buldukları Turing modellerini gözlemlemek için geriye dönük olarak modellere uyuyorlardı. Ancak biz burada, modeldeki ilgili parametreleri değiştirmenin beklediğimiz deneysel sonuçları ürettiğini gösterebildik.

Turing modelleri bazı kimya deneylerinde ve diğer yapay sistemlerde üretilmiş olsa da ekip, canlı bitki örtüsüyle yapılan deneylerin Turing'in matematiksel kavrayışını ilk kez doğruladığına inanıyor.[1]

Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 17/06/2024 12:54:27 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/17575

Model

U. Derin. Chia Fideleri, Alan Turing'in Doğadaki Örüntüler Hakkındaki Fikirlerini Doğruluyor!. (13 Mayıs 2024). Alındığı Tarih: 17 Haziran 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/17575
Derin, U. (2024, May 13). Chia Fideleri, Alan Turing'in Doğadaki Örüntüler Hakkındaki Fikirlerini Doğruluyor!. Evrim Ağacı. Retrieved June 17, 2024. from https://evrimagaci.org/s/17575
U. Derin. “Chia Fideleri, Alan Turing'in Doğadaki Örüntüler Hakkındaki Fikirlerini Doğruluyor!.” Edited by Ufuk Derin. Evrim Ağacı, 13 May. 2024, https://evrimagaci.org/s/17575.
Derin, Ufuk. “Chia Fideleri, Alan Turing'in Doğadaki Örüntüler Hakkındaki Fikirlerini Doğruluyor!.” Edited by Ufuk Derin. Evrim Ağacı, May 13, 2024. https://evrimagaci.org/s/17575.