Ceset Çiçeği ve Leş Çiçeği: Çürüyen Et Gibi Kokan Bitkiler!

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Dünya üzerindeki en ilginç bitkilerden olan Ceset Çiçeği (Amorphophallus titanum), ismini salgıladığı kimyasallardan ötürü etrafa yaydığı kokudan almaktadır.

Sanılanın aksine, tüm çiçekler güzel kokmaz - ki Ceset Çiçeği bunun en güzel örneğidir. Bu bitkinin çiçekleri, çürümekte olan et gibi kokmaktadır ve bu koku, insanı tiksindirecek boyutlara varabilir.

Evrimsel süreçte bitkilerin böceklerle karşılıklı ve çok yakından ilişkili bir evrim geçirdiklerini biliyoruz. Bu türün de, bu şekilde kötü kokmasının sebebi, çürüyen et kokusuna sebep olan kimyasalların, aynı zamanda leş yiyici böcekleri (özellikle sinekleri) üzerine çekmesidir. Bu böcekler, et bulma umuduyla yaklaştıkları bitkide et bulamıyor olsalar da, bu süreç içerisinde üzerine bitkinin polenleri bulaşmaktadır ve bu sayede bitki, tozlaşma ve döllenme işlemini gerçekleştirebilmektedir.

Görseldeki birey, Stuttgart'taki Wilhelma Botanik ve Zoolojik Parkı'ndaki bir canlıya aittir. Bitkinin yerel isimleri "Kokuşmuş Et Bitkisi" veya "Leş Kokan Bitki" olarak değişmektedir.

Kısaca böceklerin bundan bir kârı yoktur; ancak evrim zaten adalet vaadetmez. Bu, tek taraflı faydacı, diğer tarafın ise yarar veya zarar görmediği (eğer böceklerin zaman/enerji kaybını saymazsak) bir karşılıklı ilişki evrimine örnektir. Buna bilimde "komensal ilişki" adı verilir.

Leş Çiçeği

Raflessia, günümüzde Dünya üzerinde yaşayan en büyük tekil çiçek bireylerini barındıran türdür. Yukarıda bahsettiğimiz Amorphophallus titanum ile boyut bakımından benzerdir ve tıpkı onun gibi leş yiyici böcekleri üzerine çeken bir koku salgılar. Bu konu, onun "leş" gibi kokmasına neden olur - ki isminin nedeni de budur.

Bu türün "en büyük çiçek türü" olmasının sebebi ise, diğer dev leş çiçeği olan Amorphophallus titanum ve benzeri türlerin esasında çiçek kümelerinin bir araya gelmesiyle o şekilde büyük boyutlara ulaşmasıdır. Bu tür ise gerçekten tek bir çiçeğinin bu kadar büyük olmasıdır.

Bitki, Endonezya'nın ulusal kabul edilen 3 bitkisinden biridir. Günümüzde bir nevi koruma altında olan bu bitkilerin soyu Sumatra ve Borneo'da giderek azalmaktadır.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 26/08/2019 02:42:24 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/630

“Bilim, gerçek olan tek büyüdür.”
Genndy Tartakovsky