Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

2014 yılında yapılan bir çalışmaya göre her 2 dakikada bir, 19. yüzyılın tamamında çektiğimiz tüm fotoğraflardan daha fazla sayıda fotoğraf çekiliyor.

Fotoğraf makinesi, daha doğrusu ilk kısa ömürlü kalıcılıktaki fotoğraflar 1820'lerin ortasında çekilmeye başlandı. 1839'dan bu yana ise kalıcı ve başarılı bir şekilde fotoğraflama yapılabiliyor.

Yukarıdaki fotoğrafta, solda gördüğünüz kare, günümüze kadar ulaşabilmiş, insanlığın çektiği ilk fotoğraf. İlk fotoğraf denemelerini yapanlar arasında bulunan Nicéphore Niépce tarafından, evinin penceresinden 1826 yılında çekilmiş. Fotoğrafta neler göründüğünü anlamak isterseniz, modern bilgisayarlarla yapılmış aşağıdaki renklendirmeye bakabilirsiniz:

Sağ tarafta ise, öylesine bir kedi fotoğrafı görüyorsunuz. Yani muhtemelen telefonunuzda şu anda var olan yüzlerce fotoğraftan sadece birisi...

Günümüzde o kadar fazla sayıda fotoğraf çekiliyor ki, sadece 2014 yılında çekileceği düşünülen 880 milyar civarında fotoğraf, insanlığın fotoğraf tarihinde (son 194 yılda) çekilen tüm fotoğrafların %10'unu oluşturacak! 2018 yılı itibariyle ise, yılda çekilen fotoğraf sayısının 1 trilyonu aştığı düşünülüyor.

Bunun, gelecek nesillere bırakılan çok değerli arkeolojik kayıtlar olduğunu düşünmek ise oldukça ilginç. Yakın ve uzak geçmişte yaşayan atalarımıza dair bilgi toplarken oldukça zorlanıyoruz. Arkeolojik ve jeolojik bulgulara erişmek, bunları temizlemek ve işlevsel hale getirmek, analiz etmek, sonuçlara varmak gerçekten çok zor bir iş.

Ola ki gelecekteki arkeologların kafasını karıştırmak isterseniz, böyle bir vasiyet verebilirsiniz. Siz gene de yapmayın deriz. Yazıktır.

Ancak günümüzde kaydedilen katrilyonlarca fotoğraf ve video, türümüzün bu çağda nasıl yaşadığı ile ilgili olarak, gelecekteki nesillere çok kaliteli ve işlevsel kayıtlar oluşturacak.

Kendimizi arkeolojik buluntuların kalıntısı olarak düşünmek tuhaf bir his olsa da, örneğin Antik Yunan'da yaşayan kimsenin de kendisinin veya evinin bir gün arkeolojik buluntu olacağını düşündüğünü sanmıyoruz.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 08/12/2019 09:45:00 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2083

“Apollo projesinin en önemli getirisi, insanın sonsuza kadar bu gezegene zincirli olmadığını göstermek, vizyonumuzun bu gezegenden çok daha uzaklara dayandığını ispatlamak ve fırsatların sınırsız olduğunu anlamak olmuştur.”
Neil Armstrong