Canavar Kaplumbağanın Fosilleri Birleştirildi!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

İki yarım fosil, en az 163 yıl arayla keşfedildiler. 160 yıldan fazla bir ara ile bulunan iki fosilleşmiş kemik, bilim insanlarının şu ana kadar yaşamış en büyük deniz kaplumbağalarının boyutunu anlamalarını sağladı. Atlantochelys mortoni türü, bir Amerika eyaleti olan New Jersey’de 1840’lı yıllarda bulunan kırık bir kol kemiğinin ya da humerus kemiğinin keşfiyle ortaya çıkmıştı. Takdire şayan bir biçimde bulmacanın kayıp kısmı gün yüzüne çıktı. Fosil parçaları birbirine tamamen uyuyor ve fosiller, Atlantochelys mortoni’nin başından kuyruğuna 3 metre uzunlukta olduğunu gösteriyor. Drexel Üniversitesi Doğa Bilimleri Akademisi'nden Philadelphia’dan Dr. Ted Daeschler şöyle diyor:

“İki yarımı bir araya getirdiğimizde afallamıştık. ‘Hayır, bu olamaz!’ demiştik ve uymadıklarını göstermek adına evirip çevirmiştik, fakat belli ki bu iki parça birleşik olmak zorunda.”

Yeniden birleştirilmiş fosillere Proceedings of the Academy of Natural Sciences of Philadelphia dergisinin yeni sayısında tekrar değinilecek. İki parça da New Jersey’in Monmoth ilçesinde bulunan 70-75 milyon yıl yaşındaki tebeşirimsi tabakalardan çıkarıldı. Çıkarılan fosillerin merkezden uzak kesimleri (dirseğe en yakın bölgeleri) hakkında çok az şey biliniyor.

Fosillerin ilk tanımını ünlü doğa bilimci Louis Agassiz 1846 yılında yaptı. Yıllarca kemiğin Burlington ilçesinden çıkarıldığı düşünüldü. Fakat ardından amatör fosil paleontoloğu Gregory Harpel, Burlington’a komşu Monmouth ilçesinde bulanan bir çaydan omuza yakın olan kemiği gün yüzüne çıkardı. Harpel şöyle diyor:

“Kemiği elime aldım ve bir kaya olduğunu sandım, ağırdı.”

Kayalarda genellikle köpekbalığı diş izleri bulunmaz, buna bağlı olarak Harpel bulduğu şeyin bir kayadan çok daha önemli olduğunu anladı. Bu kemik parçaları birlikte Atlantochelys mortoni hakkında çok daha berrak bir görüntü oluşturuyor. Atlantochelys mortoni, boyutunu bir kenara bırakırsanız modern kaplumbağalara oldukça benzerdi. Dr. Daeschler bu konu hakkında şunları söyledi:

“Bu kaplumbağa bir canavardı, muhtemelen bir kaplumbağada elde edilebilecek en büyük boyuttaydı. Bilimsel açıdan bu kaplumbağa hakkında artık çok daha fazla şey biliyoruz. En önemli şey olarak orijinal fosilin hangi kaya formasyonundan geldiğini keşfettik. Bu sayede daha kesin bir biçimde yaşını tespit edebilir ve aynı kaya formasyonunu araştırarak daha fazla materyal bulabilir ve A. mortoni hakkında ileri bilgi sahibi olabiliriz.”

Bu artistin çizimi A. mortoni’nin modern standartlarla ne denli büyük olduğunu gösteriyor.

Kaplumbağa uzvunun 3 boyutlu taraması: Sağdaki uzuvda köpekbalığı tarafından verilen hasarın izleri var.

Yazan: Jonathan Amos

Kaynak: Bu yazı BBC News sitesinden çevrilmiştir.

Pigme Marmoset

Bugüne Kadar Çekilmiş En Güzel ''Selfie''!

Mert Karagözoğlu

Hacettepe Üniversitesi İngiliz Dilbilimi Lisans öğrencisidir. 2013 senesinden beri Evrim Ağacı ile çalışmaktadır. İlgi alanları: Nöro ve bilişsel bilimler, antipsikiyatri, psikoterapi, kıta felsefesi ve göstergebilim.