Campana Hücreleri (Çan Hücreleri): Memeli Retinasında Yeni Tip Sinir Hücreleri Keşfedildi!

Fare retinasından izole edilmiş Campana hücreleri (yeşil).
Neuroscience News
Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
1 dakika
714 Okunma Sayısı
Notlarım

Merkezi sinir sisteminde karmaşık sinir ağları birbirleriyle sürekli bir iletişim içerisinde olarak duyusal ve motor bilgileri iletmekle görevlidirler. İnternöronlar olarak adlandırılan ara-işlevli nöronlar da nöronlar arası iletişimde aracı olarak görev alırlar.

PNAS'ta yayınlanan makalenin lideri olan Ning Tian, memeli retinasında daha önceden tanımlanamamış bir tip internöron tanımladığını açıkladı.[1] Merkesi sinir sistemindeki her çeşit internöronu tanımlayıp her birinin bağlantılarını açıklığa kavuşturmaya çalışan bilim insanları için bu keşif gözle görülür bir gelişmeyi beraberinde getirdi. Tian şöyle diyor:

Bu nöron tipi; morfolojisi, fizyolojisi ve genetik özellikleri açısından 100 yıl önce tanımlanan 5 temel internöron grubundan hiçbirine ait görünmüyor. Bizce bu yeni tip nöron grubu kendi başlarına farklı bir internöron grubu oluşturabilir.

Keşifte bulunan ekip, yeni tip nöronların çan-benzeri şekillerinden dolayı bu nöronları Campana hücreleri, yani çan hücreleri olarak adlandırdılar.

Campana hücreleri, retinadaki her iki tip ışık algılayıcı çubuk ve koni fotoreseptörden gelen görsel sinyalleri iletir, ancak retinadaki esas görevleri devam eden araştırmaların konusudur. Yapılan deneyler, Campana hücrelerinin sadece 10 milisaniye süren hızlı uyarılmaya cevap olarak yaklaşık 30 milisaniye boyunca aktif kalmaya devam etmesi sonucu alışılmadık derecede uzun bir süre boyunca aktif kaldığını göstermiştir. Tian, şöyle anlatıyor:

Beyinde sürekli ateşlenen hücrelerin hafıza ve öğrenme işle ilişkili olduğunu biliyoruz. Campana hücrelerinin benzer davranış gösterdiğinden, bu yeni tip hücrelerin yakın tarihli bir uyarının geçici bir kaydını tutmada rol alabileceklerini düşünüyoruz.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 03/12/2021 01:50:33 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/11125