Evrim Ağacı

Büyük Başarılara Giden Her Yol Hayal Kırıklıklarından Geçer!

Bir bilimsel araştırmanın duygusal çalkantıları...

Büyük Başarılara Giden Her Yol Hayal Kırıklıklarından Geçer! Reddit
Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Faraday Discussions dergisinin 2009 sayısında yayınladığı makalesinde George M. Whitesides, bir teknolojiye yönelik insanlığın (ve bilim camiasının) beklentilerinin zamanın bir fonksiyonu olduğunu söylemektedir.

İlk başta abartılı beklentilere sahibizdir; buna "abartı fazı" denir. Bu süreçte bir teknoloji (ya da keşif) hakkında abartılı, hatta kimi zaman tekrar edilemez iddialar ileri sürülür. Bunun hemen arkasından, söz konusu iddiaların hataları fark edildiğinde "hayal kırıklığı fazı" başlar. İnsanlar (ve bilim camiası), o bilim dalı, keşif ya da yeni teknolojinin aslında bekleneni veremeyeceğini fark eder. Burada, umutsuzluk hakim olur. Ancak bazıları, umutsuzluğun ötesine geçip gerçekleri görmeyi başarır ve yılmadan yoluna devam eder. İşte bu noktada, "gerçekleştirme fazı" başlar. Çünkü ilk etaptaki "abartılı iddialar" arasında gerçekten de isabetli olanlar vardır ve bilimin zorlu yollarında yürüyen insanlar, bunları ortaya çıkarıp söz konusu keşfin ya da icadın gerçek potansiyeline ulaşmasını sağlar.

Başarıya giden yol...
Reddit

Buradaki görselde de söz konusu yol, bilimsel keşfin insanlar üzerinde ve bilim insanları arasında yarattığı hisler yerine, o büyük fikirler peşinde koşan insanların süreç boyunca nasıl hissettikleri gösterilmektedir.

Bilimsel Gelişmeler

Bilimsel bir araştırma yapmak, bilime yeni bir şeyler katmak zordur. Çok zordur. Çok ama çok zordur. Bu süreçte bilim insanının hayatında çok şey olur, çok şey değişir, duygulara etki eden birçok olay yaşanır. Ancak araştırmanın nereye gittiği ve o yöne doğru nasıl gittiği bilim insanının her gün gündemindedir. Bu yolculukta durmaksızın bir o yana bir bu yana giden duygusal çalkantılar, birçok bilim insanının başından benzer şekillerde geçer. Bu harika çizimde, bu çalkantıları ve nedenlerini görüyoruz.

Keenan Crane

Halkın Tepkileri

Tabii bir de halkın bu gelişmelere verdiği tepkiler var. O da şu çizimde harika bir şekilde görülüyor:

Halkın bir kesiminin bilimsel ve teknolojik atılımlara verdiği tepki...

Ancak ve ancak yılmadan bilimsel ve teknolojik atılımların peşinde koşanlar ve bunu yaparken statükoyu korumak isteyenlere kulak asmayanlar başarılı olurlar, değişim yaratırlar.

Yılmayın!

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 20/09/2020 01:53:59 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4970

“Fizikçiler pazartesi, çarşamba ve cumaları dalga teorisini; salı, perşembe ve cumartesileri parçacık teorisini kullanırlar.”
William Henry Bragg