Evrim Ağacı

Bilim İnsanları Gece Işıklarından Şehirleri Tespit Edebilmek İçin Sizin Yardımınızı İstiyor!

Bu yazı, NBC News isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

NASA, Uluslararası Uzay İstasyonu’ndan göründüğü üzere 1,3 milyondan fazla Dünya fotoğrafı topladı ve bunların üçte biri gece çekildi. Uzay ajansı, bu fotoğrafların yörüngede mevcut olan en yüksek çözünürlükte gece çekimi fotoğraflar olduğunu, fakat fotoğrafların tam olarak neyi gösterdiğinin bilinmemesinden dolayı yararının sınırlı olduğunu söylüyor. Bu yardım edebileceğiniz kısım!

Madrid Complutense Üniversitesi uzay istasyonunun gece görüntülerini arşivlemek için Cities at Night adında bir proje yürütüyor. Dark Skies ISS adındaki projenin en kolay kısmı internet kullanıcılarından bu görüntüleri şehir fotoğrafları, yıldızlar ve diğer objelerin fotoğrafları içinde sınıflandırmalarını istiyor. Night Cities ISS isimli bir diğer interaktif girişim ise harita üzerinde ışığın parlak noktalarının konumlarla birleştirmek üzere katılımcıların bölgesel coğrafya bilgilerini kullanmaya teşvik ediyor.

En karmaşık meydan okuma, Lost at Night, sivil bilim insanlarını geniş açılı gece çekimi fotoğraflardaki şehirleri tespit etmeye davet ediyor. Proje hakkında bir NASA makalesinde, Complutense Üniversitesi öğrencisi Alejandro Sanchez şöyle diyor:

Astronotun kamerayı hangi yöne yönelttiğini bilmiyoruz. Sadece fotoğraf çekildiğinde istasyonun nerede olduğu biliniyor. Bazı fotoğrafların parlak şehirler olduğu görünüyor fakat diğerleri küçük kentler. Bu 300.000 parçalık bir yapboz gibi.

Proje, yeni araştırma alanlarının oluşmasını sağlayabilir. Gece saati uydu verileri politik liderlerin yükselme ve çöküş grafiğini oluşturmak için zaten kullanılıyordu. Örneğin, Güney ve Kuzey Kore arasındaki ekonomik uyumsuzluğu gösteren, uzay istasyonunun çektiği yarımada topraklarının fotoğrafından daha iyi olan az miktarda örnekleme bulunuyor.

NASA’nın gece çekimi fotoğraflarındaki konumların kesin tespitini yapmak bilim insanlarının ışık kirliliğinin çevresel ve sağlık üzerindeki etkilerini ve enerji verimliliğini takibe almalarında da kolaylık sağlayabilir.

Peki, neden uzay istasyonunun fotoğrafları çok iyi? Gece vakti görüntülerini yakalayabilen uydular yüksek yörüngelerde uçuyor ve bu da tipik olarak “düşük çözünürlük yörüngeleri”ni oluşturuyor. Buna zıt olarak uzay istasyonu, istasyonunun saatte 17,500 mil hızını karşılayabilen, motorlu tripod bulunduran Avrupa Uzay Ajansı’nın NightPod adında bir aleti ile donatıldı.

NightPod sayesinde astronotlar gezegenimizin daha keskin fotoğraflarını yakalayabilir. Artık bu fotoğrafları haritaya yerleştirmek sana ve sivil bilim insanlarına bağlı.

1. Çeviri Kaynağı: NBC News | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 23/10/2020 03:15:04 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2582

“Bilimin en nihai amacı; en az sayıda hipotez ve varsayımla, mantıksal çıkarımlardan gelen en fazla sayıda deneysel gerçeği kapsamaktır.”