Bilim İnsanları, Farelerde Yaşlanmayı Geri Çevirmeyi Başardı!

Gece Modu

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Avusturalyalı ve Amerikalı bilim insanları farelerde kas yaşlanmasının etkilerini geri çevirebilecek bir bileşik geliştirdiler ve bunun, insan yaşlanmasını geri çevirmek konusundaki anahtarlardan biri olduğunu söylediler.

Deneylerde, bu bileşik farelere daha fazla enerji verdi, iltihapları azalttı ve insülin direncine karşı ciddi gelişmeler sağladı. Bilim insanları bunun, yaşlanmayı sadece yavaşlatmadığını, aynı zamanda geriye çevirdiğini söylediler. Bir diğer deyişle bu değişimin, 60 yaşındaki bir bireyin 20 yaşında hissetmesi gibi olduğunu aktardılar. Üstelik, insan üzerindeki denemelerin sadece 1 yıl içerisinde başlayabileceğini belirttiler. Araştırma sonuçları 19 Aralık 2013'te Cell dergisinde yayımlandı. New South Wales Üniversitesi'nde görev alan ve Harvard Tıp Okulu'nda arkaplanı bulunan genetik bilimci Prof. Dr. David Sinclair şunları söylüyor:

"20 yıldır moleküler düzeyde yaşlanma üzerine çalışmaktayım ve yaşlanmanın tersine çevrilebileceğini göreceğim bir günü yaşayabileceğimi hiç sanmıyordum. Biraz bile yavaşlatabilsek kendimizi şanslı sayarız diye düşünüyordum. [Deneydeki] fareler, daha fazla enerjiye sahip oldular, kasları sanki egzersiz yapmış gibi güçlendi ve diyet-egzersiz ikilisinin etkilerini sadece 1 hafta içerisinde elde ettik. Bunun, insanların daha uzun süreler sağlıklı kalmasını sağlayacağını ve yaşlanmadan kaynaklı hastalıklara yakalanmalarını önleyeceğini düşünüyoruz."

Araştırmacılar, yaşlı farelerdeki belli başlı hastalıkları da incelediler. Prof. Sinclair devam ediyor:

"Diyabete, kas zayıflığına veya zaafiyetine, artirit gibi hastalıklara neden olan iltihaplanmalara da baktık. Yaşlanmanın tüm bu olumsuz etkileri tersine dönmüştü ve bu, oldukça çarpıcı bir sonuç."

Ekiplerinin, kas da dahil olmak üzere tüm kaslarda bulunan ve yaşlanmaya neden olan yeni bir sebebi keşfetiklerini belirtiyor ve şunları söylüyor:

"Düşündüğümüz şu: vücudumuzda iki set kromozom bulunuyor. Kromozomların bildiğimiz kısımlarına genom diyoruz ama bir de üzerinde çok düşünmediğimiz diğer DNA'larımız var: annelerimizden aldığımız mitokondriyal DNA'larımız. Bulgularımıza göre, yaşlanma süresince bu iki genom veya kromozom, birbiriyle pek konuşmuyor. Bu tıpkı, evli çiftlerin ilk evlendiklerinde birbirleriyle konuşmaları ama aradan 20 yıl geçince, en azından bazı vakalarda, bu iletişimin sona ermesi gibi. Bundan yola çıkarak, biz yaşlandıkça giderek azalan bir kimyasal keşfettik. Kısa adı NAD olan bu kimyasalın uzun ismi Nikotinamid adenin dinükleotit. Biz gençken NAD seviyelerimiz oldukça yüksektir. Eğer egzersiz ve diyet uygularsak, bu seviye yüksek kalır. Ama tıpkı deneyimizdeki fareler gibi, bizler de yaşlandıkça, bu kimyasalın seviyesi %50 civarında azalır. İşte bu yüzden, geliştirdiğimiz ilacı vererek bu kimyasalın düzeyini arttırabiliriz."

Araştırmanın ikinci aşaması insan denekleri içeriyor ve muhtemelen önümüzdeki sene başlayacak. Prof. Sinclair bu kimyasalın kolayca erişilebilir hale ne zaman geleceğini tahmin etmek istemiyor; ancak bu süreci hızlandıracak bir firma kurduğunu belirtiyor. Son olarak şunları aktarıyor:

"Eğer ki insanlarda denemeyi başarabilirsek, bu araştımalar milyonlarca dolar tutacak ve bunları yapabilmemiz için, paraya ihtiyacımız var. Mekanizma bu."

Not: Bu yazı ABC adresinden çevrilmiştir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 21/09/2019 19:17:27 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1791

“Eğer ki diğerlerinden ötesini görebildiysem; bu, devlerin omuzlarında yükseldiğim içindir.”
Isaac Newton