Beyaz yüzlü çalı çekirgesi (Decticus albifrons)

Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
2 dakika
1,223 Okunma Sayısı
Notlarım
Beyaz yüzlü çalı çekirgesi
  • Bilimsel Adı Decticus albifrons
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Beyaz yüzlü çalı çekirgesi
  • Halk Arasındaki İngilizce Adı White-faced bush cricket
Taksonomi
  • Bu yazı, Evrim Ağacı'nın tür gözlemleri ve türlere dair bilgileri barındıran Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır.
Yüzündeki kısmi beyazlık nedeni ile bu isim verilmiştir.

Zonguldak'ın Kozlu ilçesinde gözlemlediğimiz Decticus albifrons türü bir uzun antenli çekirge (Ensifera) alt takımı üyesi. Kendisini Bülent Ecevit Üniversitesi Araştırma Hastanesi'nin bahçesindeki bir duvarda fotoğrafladık. Bölgenin deniz seviyesinden yüksekliği (rakım) 117 metredir.

Kendisi çalılık, çalı ya da çayır çekirgesi (bush cricket) olarak bilinir. Boyutlarından ve anatomik özelliklerinden dolayı grasshopper (çekirge) denilen böceklerden filogenetik olarak ayrılırlar. Her ne kadar Türkçe'de cricket ve grasshopper farkı için doğru tanım bulunmasa da; cırcır böceği ve çekirge diyebiliriz. Bazı kaynaklar cricket için yeşil çekirge terimini de kullanıyor. Fotoğrafta gördüğünüz yetişkin bir erkek. Karın bölgesinin (abdomen) ucunda uzun sivri iğne benzeri bir kanal olsaydı dişi olduğunu anlardık. Çünkü o kanal ovipositor adı verilen yumurta kanalı olacaktır. Bacağındaki (tibia) tırtıklar, stridülasyon (organları sürterek ses çıkarma) yöntemi ile ses çıkarmasını sağlamaktadır. Böylece çiftleşme çağrıları yapabilmektedir. Yüzünün bir kısmı kısmen beyaz renkli olduğu için zaman zaman "beyaz yüzlü" olarak tanımlanır.

Bu türü ilk tanımlayan entomolog ve zoolog Johan Christian Fabricius'tur. Kendisi 1775'te bu türü taksonomiye kazandırmıştır. Aynı zamanda 10.000'den fazla tür için katkı sağladığı da bilinmektedir. Çoğu kaynakta Johan'ın bir entomolog (böcek bilimci) olarak tanıtılmamasının nedeni, 18. yy'da böcekler (insecta) sınıfı hakkında fazla bilgiye sahip olunmamasındandır. Çünkü o zamanlar bütün arthropod (eklem bacaklılar) şubesi, insecta sınıfı dahilindeydi. Şimdi ise böceklerin aslında eklem bacaklılar şubesi altında bir sınıf olduğunu biliyoruz. Örümcekler de bu sınıfa dahil değil, arachnidler sınıfına dahildirler. Böcekler, kanatları ve evrimi hakkındaki ayrıntılı makalemiz için buraya tıklayabilirsiniz.

Avrupa'nın güneyinde yayılım gösteren bir türdür. Avrupa'nın merkezinde ise Avusturya'nın güneyinde ve Avrupa'nın merkezindeki Avusturya Macaristan arasında yer alan, Avrupa'nın en büyük ikinci kapalı havzası olan Neusiedler gölünde görülebilirler.

Bu çekirge türü plectrum adı verilen tırtıklı yüzeyli bacağı (tibia), stridülasyon yöntemi ile ses çıkarmak için kullanıyor. Yani belirli vücut bölgelerini birbirine sürterek iletişim kurma (genelde çiftleşme çağrısı). Gerçi bu yöntem sadece böceklere özgü değil. Bazı yılan, örümcek ve balık türleri de yapabiliyor. Bilindiği kadarıyla Madagaskar'da izole olmuş çizgili tenrekler (Hemicentete sp.) de bu yöntemi kullanabilen tek memeliler.

Tür ismindeki albifrons, Latince "beyaz yüzlü" anlamını taşır. Yüzünün bir kısmının beyazımsı renk tonundan dolayı bu isim verilmiştir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 26/10/2021 00:13:23 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/5240