Beyaz Aktörler, Film Afişlerinde Daha Sık Yer Alıyor!

- Basın Bildirisi
- Bilim Haberciliği
Bu haber 1 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.
Afişler, bir filmi izlemeden önce seyircilerin ilk gördüğü görseldir. Bu durum, onları filmlerin belki de en akılda kalıcı parçalarından biri yapar ve filmin konusu ve oyuncuların rolü hakkında izleyiciye birçok bilgi sunar.
Humanities and Social Sciences Communications dergisinde yayımlanan bir araştırma, diğer etnik gruplardan oyuncuların temsilinde son dönemde artış olmasına rağmen beyaz oyuncuların Amerikan yapımı filmlerin afişlerinde daha sık ve daha belirgin bir şekilde yer aldığını ortaya koydu.[1]
Araştırmacılar, 1960-2021 yılları arasında ABD'de üretilen ve İngilizce dilinde olan 24.000'den fazla film için hazırlanan 45.000'den fazla afişi inceledi. Oyuncuların etnik grubu, beyaz, siyah, Hintli, Doğu Asyalı, Güneydoğu Asyalı, Orta Doğulu ve Latin olmak üzere yedi etnik grubu tanımak için eğitilmiş bir algoritma kullanılarak tespit edildi. Araştırmacılar; çalışmada beyaz, siyahi, Hintli veya Asyalı olmak üzere dört etnik gruba odaklandı.
Araştırmacılar; siyahi, Asyalı ve Hintli oyuncuların temsilinin geçmişe kıyasla arttığı tespit ettiklerini ancak temsilin büyük çoğunluğunu yine beyaz oyuncuların oluşturduğunu belirtiyor. Yapılan inceleme, 1960'ta %90'dan fazla olan beyaz oyuncu yüzdesinin 2020'de %77'ye düştüğünü gösteriyor. Film afişlerinde yer alan siyahi oyuncuların oranı ise 2010 ile 2021 yılları arasında iki katına çıkarak %17,5'e ulaştı.
Siyah, Asyalı, Hintli ve beyaz oyuncuların 2020 ve 2021 yılları arasındaki temsili ABD nüfusunun etnik yapısına benzer olsa da, yazarlar farklı etnik kökenlerden oyuncuların afişlerde nasıl yer aldığına dair bazı farklılıklar tespit etti. İncelenen afişlerde beyaz oyuncuların yüzleri, beyaz olmayan oyunculara kıyasla ortalama %25 daha büyüktü ve afişlerin merkezine yakın konumda yer alıyorlardı. Buna karşın, beyaz olmayan oyuncuların ise altıdan fazla farklı oyuncunun veya beyaz olmayan bir başrolün yer aldığı afişlerde yer alma olasılığı daha yüksekti.
Yazarlar, incelenen filmlerin oyuncu listelerini de analiz etti. Yapılan analiz; beyaz oyuncuların tüm oyuncu pozisyonlarında en fazla, siyahi oyuncuların daha düşük oyuncu pozisyonlarında daha iyi, Hintli ve Asyalı oyuncuların ise tüm oyuncu pozisyonlarında düşük seviyelerde temsil edildiğini ortaya koydu. Bu bulgular birlikte değerlendirildiğinde, beyaz olmayan oyuncuların küçük rollerde ya da etnik kökenleriyle ilgili olay örgüsüne sahip filmlerde, beyaz oyuncuların ise tüm türlerde rol alma ihtimallerinin daha yüksek olduğu söylenebilir.
Oyuncuların yer aldığı filmlerin türleri dikkate alındığında siyahi oyuncuların suç filmlerinin afişlerinde yer alma olasılığının daha yüksek olduğu, Asyalı oyuncuların ise aksiyon filmlerinin afişlerinde yer alma olasılığının daha yüksek olduğu görülmüştür. Bu durum, bu etnik gruplara mensup bireylerin basmakalıp temsilini yansıtıyor olabilir.
Özetle, film sektöründeki basmakalıp düşüncelerin yavaş yavaş kırılmaya başladığını ancak adil bir temsil için kat etmemiz gereken çok yol olduğunu söyleyebiliriz.
Evrim Ağacı'nda tek bir hedefimiz var: Bilimsel gerçekleri en doğru, tarafsız ve kolay anlaşılır şekilde Türkiye'ye ulaştırmak. Ancak tahmin edebileceğiniz Türkiye'de bilim anlatmak hiç kolay bir iş değil; hele ki bir yandan ekonomik bir hayatta kalma mücadelesi verirken...
O nedenle sizin desteklerinize ihtiyacımız var. Eğer yazılarımızı okuyanların %1'i bize bütçesinin elverdiği kadar destek olmayı seçseydi, bir daha tek bir reklam göstermeden Evrim Ağacı'nın bütün bilim iletişimi faaliyetlerini sürdürebilirdik. Bir düşünün: sadece %1'i...
O %1'i inşa etmemize yardım eder misiniz? Evrim Ağacı Premium üyesi olarak, ekibimizin size ve Türkiye'ye bilimi daha etkili ve profesyonel bir şekilde ulaştırmamızı mümkün kılmış olacaksınız. Ayrıca size olan minnetimizin bir ifadesi olarak, çok sayıda ayrıcalığa erişim sağlayacaksınız.
Makalelerimizin bilimsel gerçekleri doğru bir şekilde yansıtması için en üst düzey çabayı gösteriyoruz. Gözünüze doğru gelmeyen bir şey varsa, mümkünse güvenilir kaynaklarınızla birlikte bize ulaşın!
Bu makalemizle ilgili merak ettiğin bir şey mi var? Buraya tıklayarak sorabilirsin.
Soru & Cevap Platformuna Git- 1
- 1
- 1
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- ^ D. Kagan, et al. (2024). Ethnic Representation Analysis Of Commercial Movie Posters. Humanities and Social Sciences Communications, sf: 1-12. doi: 10.1057/s41599-023-02040-y. | Arşiv Bağlantısı
Evrim Ağacı'na her ay sadece 1 kahve ısmarlayarak destek olmak ister misiniz?
Şu iki siteden birini kullanarak şimdi destek olabilirsiniz:
kreosus.com/evrimagaci | patreon.com/evrimagaci
Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 22/02/2025 20:09:30 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/16798
İçerik Kullanım İzinleri: Evrim Ağacı'ndaki yazılı içerikler orijinallerine hiçbir şekilde dokunulmadığı müddetçe izin alınmaksızın paylaşılabilir, kopyalanabilir, yapıştırılabilir, çoğaltılabilir, basılabilir, dağıtılabilir, yayılabilir, alıntılanabilir. Ancak bu içeriklerin hiçbiri izin alınmaksızın değiştirilemez ve değiştirilmiş halleri Evrim Ağacı'na aitmiş gibi sunulamaz. Benzer şekilde, içeriklerin hiçbiri, söz konusu içeriğin açıkça belirtilmiş yazarlarından ve Evrim Ağacı'ndan başkasına aitmiş gibi sunulamaz. Bu sayfa izin alınmaksızın düzenlenemez, Evrim Ağacı logosu, yazar/editör bilgileri ve içeriğin diğer kısımları izin alınmaksızın değiştirilemez veya kaldırılamaz.