Bazı Böceklerin Aşırı Beyaz Olabilmesinin Sebebi Anlaşıldı!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Bilim insanları bazı böceklerin muhteşem beyazlığının, ince oluşlarına rağmen son derece verimlilikle ışık saçabilen kabuklarının karmaşık geometrisinin altında yattığını söylüyor. Cyphochilus böcekleri şimdiye kadar üretilmiş olan kağıt ya da herhangi diğer materyalden daha beyaz. Ancak araştırmacılar bu böceklerin sırrını daha yeni yeni tam olarak açıklamaya başlıyor. Fiziksel mekanizmaları anlamak üreticilerin daha beyaz kağıt, plastik ve boya üretmelerini sağlayabilir. Scientific Reports’ta yayınlanan bir araştırma projesinin ortak yazarı, Cambridge Üniversitesi’nden Dr Silvia Vignolini, BBC News’e şöyle dedi:

"Prof. Pete Vukusic’in çalışmalarından ilham aldık, çünkü çok beyaz olan bu böcekleri gördüğümüzde kafamız oldukça karışmıştı."

Prof Vukusic birkaç yıldır böceklerin etkileyici aydınlatma özelliği üzerine çalışıyor. Bu sırada, Dr. Vignolini, İtalya, Florance’de Doğrusal Olmayan Spektroskopi için Avrupa Laboratuvarı’ndan Dr Matteo Burresi ile görüştü. Dr Vignolini şöyle söylüyor:

"Böyle bir parlaklığı sağlayan ağın ana özelliklerini anlamak için bu böceklerin içindeki ışık yayılımı üzerine bir araştırma yapmaya çalışmalıyız diye düşündük."

Bilim insanları, kabukların içinde uzun, ince liflerden oluşan karmaşık ve yoğun bir ağ buldular.

Beyaz görebileceğimiz bütün renklerin kombinasyonudur. Cyphochilus böcekleri beyaz kabuklar üretmek için, doğada nadir bulunan bir özellik olarak, eşit güçle bütün renkleri yansıtıyorlar. Yoğun renkler genellikle mümkün olduğunca çok materyal katmanının eklenmesiyle elde ediliyor. Dr. Vignolini örnek olarak beyaza boyamak istediğimiz kırmızı bir duvar kullandı. Boyayı daha kalın, daha beyaz ve daha az transparan yapan beyaz katmanlarını ekledikçe, altta daha az kırmızı renk görülmeye başlandı.

Ancak Cyphochilus böcekleriyle ilgili inanılmaz olan, kabuklarının aynı zamanda fazlasıyla beyaz ve fazlasıyla ince olması. Bu kabukları çok beyaz yapan şey çeşitli şekil ve boyutlarıyla birlikte içlerindeki kitin elementlerinin özel düzenlenişidir. Bu kitin lifleri bir metrenin sadece milyonda biri kalınlığında, yani standart bir kağıt sayfadan çok daha ince. Böcekler beyaz mantarların arasında kendilerini kamufle etmek için beyaz kabukları geliştirdiler. Elementler sıkıca paketli, verimli bir şekilde ışık saçıyor, ancak yine de şekillerinin içinde bir derece kargaşa bulundurabiliyorlar. Vignolini şöyle açıkladı:

"Bu elementler uzun ve ince yapıda, fakat bazıları daha kısa, bazıları daha uzun."

Kargaşa böceği beyaz tutmak için önemli. Diğer renkleri oluşturmak için elementlerin düzenlenmesine ihtiyacınız var. Cyphochilus böcekleri beyaz mantarların arasında yaşadıkları Güney Doğu Asya’ya özgüdür.

Bu yeni araştırma, uçan böcekler için çok önemli olan, kabuklarını mümkün olduğunca parlak tutarken, yaşadıkları çevrelerde kamufle olmak için doğal seçilim tarafından bu böceklerin optimize edildiklerini kanıtlıyor. Dr. Buressi’nin ekibi Cyphochilus kadar parlak olan diğer böceklerin de olduğunu söylüyor, fakat bunu elde etmek için, hayvanlar kabuklarının kalınlıklarını yaklaşık iki katına çıkarmak zorunda kaldılar.

Zor olan bu yüksek saçılımı ince bir materyalle gerçekleştirmek ve Cyphochilus’un iyi olduğu şey de bu.

Kaynak: Bu yazı BBC News adresinden çevrilmiştir.

Çocukluk Döneminde Yaşanan Stres Beyin Bölgelerinin Boyutlarını Küçültüyor!

Garip Solucanımsı Fosil Nihayet Evrim Ağacı'ndaki Yerini Buldu!

Tansu Tuncer