Bu Reklamı Kapat

Bazı Böcekler, Hava Değişimlerini Hissediyor ve Buna Göre Cinsel Aktivitelerini Değiştiriyor Olabilir!

• Entomoloji
  • Klimatoloji (İklimbilim)

Bu haber 8 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

İnsanlar uzun süredir bazı hayvanların hava değişimlerini tahmin edebildiklerini, örneğin aktivitelerini azaltarak bunun sinyallerini verdiklerini ileri sürmekteler. Ancak ne yazık ki bu fikirleri destekleyecek pek fazla somut veri bulunmamaktaydı; fakat şimdi, bu konuyla ilgili ilk sağlam örneğe ulaşıldı: bazı böcekler atmosferik basıncın düşmesi durumunda seks yapmaktan kaçınıyorlar ki atmosferik basıncın düşmesi, yağmurun habercilerinden biridir.

Sao Paulo Üniversitesi'nde bir entomolog olan Jose Bento'nun laboratuvarından araştırmacılar, atmosferik basınç değişimlerinin hayvanların davranışları üzerindeki etkilerini incelerken, deneyler sırasında ilginç bir durumla karşılaştılar. Laboratuvar üyelerinden Maria Penaflor konuyla ilgili olarak şunları söylüyor:

Bu Reklamı Kapat

Bazı günler, böcekler yeterince iyi çalışmıyorlardı, kısaca laboratuvarda pek bir aktivite göremiyorduk. Bu durumun sıklıkla, yağmur beklenen zamanlarda olduğunu fark ettik.

Laboratuvar içerisindeki ışık, sıcaklık ve nem oranları sürekli kontrol altındaydı, dolayısıyla araştırmacılar böceklerin düşen basınca tepki verdiklerini, bunu da, kendilerini gelmesi muhtemel olan yağmurdan korumak için yaptıklarını düşündüler.

Atmosferik basınç ciddi miktarda düştüğünde erkek böceklerin, dişilerin salgıladıkları feromonlara (koku hormonları) çok daha zayıf şekilde tepki verdikleri keşfedildi. Eğer erkekler bir dişiye çok yakın olacak olurlarsa, yine de çiftleşiyorlardı. Ancak böyle bir durumda da, erkeklerin normalde yaptıkları birçok kur davranışını atladıkları ve doğrudan çiftleşmeye geçtikleri gözlendi. Sanki işi bir an önce bitirip, ölümcül fırtına gelmeden uzaklaşmak istiyor gibiydiler.

Güveler ve yaprak bitlerinde de benzer davranışlar tespit edildi. İki canlı grubunun da dişileri, yağmur yağma ihtimalinin olduğu zamanlarda erkekler için salgıladıkları feromon miktarını azalttılar. Benzer şekilde, eğer basınç miktarı arttırılırsa (ki bu, şiddetli rüzgarların habercisidir), canlılar davranışlarını değiştirmektedir: çiftleşme sırasında yapraklar üzerinde zorlu bir şekilde dengede kalmak zorunda olan dişi yaprak bitleri, salgıladıkları feromonları azalttılar. Türlerin erkekleri de, dişilerin salgılarına daha az tepki vermeye başladı.

Bu Reklamı Kapat