Evrim Ağacı

Bakteriler (Bacteria)

Bakteriler (Bacteria) Pedram Türkoğlu

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

Ana görselde, Bülent Ecevit Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde ışık mikroskobundan çektiğimiz yüzlerce bakterinin görüntüsüne bakıyorsunuz.

Taksonomik bir alan olan Bacteria (Bakteriler), en büyük prokaryotik mikroorganizma grubudur. Genellikle 0.5 ila 5 mikrometre uzunluğundadırlar; küre, çubuk, spiral gibi birçok şekilde vücut yapısına sahip olabilirler.

Bakteriler, Dünya'da ilk evrimleşen canlı gruplarından birisidir. Bakterilerin atasının, 4 milyar yıl kadar önce gezegenimiz üzerinde evrimleşen ilk canlı formları olduğu düşünülmektedir. Bakteriler ile arkelerin ortak atası ise, 3.2 ila 2.5 milyar yıl önce yaşamış bir hipertermofil canlı olduğu düşünülmektedir. Ayrıca bakteriler, ökaryotlar ile arkelerin ayrımında da rol oynamışlardır: Endosimbiyotik Teori çerçevesinde izah edildiği üzere, ökaryotların atası konumundaki türler, alfaproteobakteriyel simbiyontlara evrimleşmişlerdir. Bu canlılar, antik bakterileri vücutlarında hapsederek mitokondri veya hidrogenozomlar haline getirmişlerdir. Daha sonradan bu simbiyontlar, siyanobakteri benzeri bakterileri vücutlarına alarak, günümüzdeki bitki ve alg kloroplastlarının atalarının evrimini mümkün kılmışlardır.

3 milyar yıl kadar bir süre boyunca, çoğu organizma mikroskobik yapıdaydı ve bakteriler ile arkeler, baskın yaşam formlarıydı. Her ne kadar stromatolitler gibi bakteri fosilleri keşfedilmiş olsa da, belirgin bir morfolojiye sahip olmamalarından ötürü bakteriyel evrimin tarihini fosiller yoluyla araştırmak oldukça zordur. Bu nedenle bakterilerin evrimsel tarihi, çoğunlukla genetik araştırmalar üzerinden çalışılmaktadır.

Gezegenimizin hemen her yerinde bulunurlar: toprakta, suda, asidik sıcak kaynak sularında, radyoaktif atık bölgelerinde, Dünya kabuğunun derinliklerinde...

Bakterilerde çok çeşitli metabolizme çeşitleri bulunmaktadır. Öyle ki, bakteriler uzunca bir süre bu özelliklerine göre kategorize edilmişlerdir; ancak sonradan, bu özelliklerin genetik yapıları ile örtüşmediği fark edilip, bu şekilde yapılan taksonomiden uzaklaşılmıştır. Bakteriler, enerjilerini ya fotosentez yoluyla ışıktan (buna fototropi denir), ya da oksidasyon yoluyla kimyasallardan (buna kemotrofi denir) alırlar.

Sadece 1 mililitre tatlısu içinde 1 milyon civarında, 1 gram toprak içindeyse 40 milyon civarında bakteri hücresi bulunmaktadır. Dünya üzerinde toplamda 510305*10^{30} bakteri olduğu tahmin edilmektedir. Bu sayıdaki bakterinin toplam kütlesi (biyokütlesi) Dünya üzerindeki bütün bitki ve hayvanların toplam kütlesinden daha büyüktür.

İnsanlarla Etkileşim

Bakteriler, birçok diğer bitki ve hayvanla olduğu gibi, insanlarla da simbiyotik veya parazitik ilişki içerisindedir. İnsan vücudunda bakteri yoğunluğu en yüksek olan yer sindirim kanalıdır; sonrasında ise deri yüzeyidir. Vücudumuzdaki bakterilerin büyük çoğunluğu zararsızdır; hatta savunma sistemimize katkı sağlamaktadır. Ancak zararlı bakteriler, insanda kolera, frengi, şarbon, leprosi, bubonik veba, solunum enfeksiyonları, verem gibi hastalıklara neden olabilmektedir.

Bakteri sözcüğü, Yunancadaki bakterion sözcüğünün Latinceye çevrilmesinden türetilmiştir. Bu sözcük, Yunancada "asa" veya "kamış" anlamına gelmektedir. Bu ismin verilme nedeni, ilk keşfedilen bakterilerin çubuk şeklinde olmasıdır.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 03/08/2020 18:30:26 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7229

Evrim Ağacı

“Hiç denediniz mi? Başarısız oldunuz mu? Fark etmez. Tekrar deneyin. Tekrar başarısız olun. Daha iyi başarısız olun.”
Samuel Beckett