Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Çiftleşme öncesinde, ister ergenlik döneminde, isterse de yetişkinlik döneminde strese maruz kalan babaların yavrularının beyinlerinde bulunan hipotalamik-hipo-adrenal eksenin normalden farklı olduğu tespit edildi.

Beyinlerimizde bulunan bu alan, birçok diğer işlev ile birlikte, strese tepki verebilmemizi sağlıyor. Bu farklılığın bir sonucu olarak babaları strese kalan yavrularda strese tepki verebilme yeteneği azalıyor. Bu durum, birçok zihinsel hastalığın temelinde yatan nedenlerden biri olarak karşımıza çıkıyor.

University of Pennsylvania'da yapılan ve Journal of Neuroscience dergisinde yayımlanan makaleye göre şimdiye kadar hiç fark edilmemiş olan bu epigenetik etki, anksiyete ve benzeri zihinsel hastalıkların yavrulara nasıl aktarıldığını anlamamızı sağlayabilir. Fareler üzerinde araştırma yapan ekip, 6 hafta boyunca erkek fareleri yoğun ve kronik strese maruz bıraktılar ve sonrasında üremelerine izin verdiler. Doğan yavruların ilginç bir şekilde strese tepki veremediğini ya da çok az verebildiğini gördüler. Bunun fizyolojik ve genetik sebeplerini analiz ettiler, bu süreçte mikroRNA ve gen ifadesi üzerinde çalıştılar.

Bulguları, çevresel bir etmen olan stresin, babanın spermlerinde değişime neden olduğunu ve bunun yavrulara aktarılabildiğini gösterdi. Babanın spermlerindeki bu değişim, yavruların fizyolojik özelliklerini değiştiriyor, dolayısıyla evrimsel uyum başarılarını etkiliyor. Bu da, çevrenin evrim üzerindeki etkisiyle ilgili önemli bilgiler sunuyor. Araştırmanın epigenetiğin evrimsel sürece etkisinin anlaşılmasında ve birçok zihinsel hastalığın tedavisinde önemli ufuklar açtığı düşünülüyor.

• D. of Communications. Stressed Dads Can Affect Offspring Brain Development, Penn Study Finds. (2013, Haziran 12). Alındığı Tarih: 08 Mart 2019. Alındığı Yer: Penn Medicine News

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 19/11/2019 02:33:13 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1259

“Vakit, teknolojimizi ufaltma, basitleştirme ve şiddetten arındırma yönünde elden geçirme vaktidir.”
E. F. Schumacher