Akrep Sineği

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Yaygın ismi Akrep Sineği, bilimsel ismi ise Panorpa nuptialis Gerst olan bu ilgi çekici böcek, Mecoptera takımında bulunan bu sıradışı böceklerin üzerinde kahverengi çizgileri olan 4 tane uzun, dar ve zarımsı sarı kanatları olan bir hayvandır. Başında uzun, tele benzer antenler taşıyan bu böceğin, uzun “burnunun” ucunda ise ağız kısmı bulunmaktadır. Başının kenarlarında iki petek göz ve başının üst kısmında ise üç tane küçük gözü vardır. Vücudu ortalama 2.5 cm uzunluğundadır. Erkek böceklerin karın bölgeleri bir akrebinki gibi uzundur.

Böceklerin en ilgi çekici özelliği, adeta bir akrep kuyruğuna benzeyen yapılarıdır. Ancak bu bir kuyruk değildir ve içerisinde zehir taşımaz. Aslında irileşmiş bir erkek penisidir ve spermler dişi vücuduna buradan aktarılır. Akrep kuyruğuyla benzerliği sadece yüzeyseldir ve evrimsel bir anlam taşımaz. Bu hayvanlar günümüzde çoğunlukla ölü organizmalarla beslenseler de; evrimsel süreçte yaşamış atalarının, şu anda varlığını sürdüremeyip soyu tükenmiş olan açık tohumlu bitkilerin üremesinde ve evriminde büyük rolü olduğu düşünülmektedir.

Bu böcekler kompleks metamorfoz geçirirler. Kışları larva evresinin son safhasındadırlar. Olgunlaşmadan önceki pupa evresini ise toprak içersinde hücrelerde geçirirler. Yumurtalar, toprağın içerisine bırakılır. Larvalar görünüşte tırtıla benzer ve toprağın üzerinde yaşarlar. Her yıl yeni bir nesil üretebilirler.

Akrep sinekleri, ormanlık alanlarda ve yoğun bitki örtüsü olan vadilerde bulunur. Sonbaharda bataklıklarda yaşayan bu böcekler sağlık açısından zararsızdırlar. Çenelerini çiğnemek için kullanırlar.  Yetişkinler genel olarak ölü böceklerle beslenirken, larvaları diğer havyan özlerinden beslenmekte ya da yırtıcı olabilmektedir.

Erkeklerin dişilerin önünde kanatlarını hızlıca titretmesinden ve dişilerin yiyebileceği tükürük salgılarını bırakmalarından oluşur. Çiftleşmek için de erkekler dişilere ölü örümcek sunar. Besinin çok kısıtlı olduğu ortamda, erkek böcek tarafından hayati riske atılarak ağından alınan ölü örümcek, dişi için çok önemlidir. Bunu yapamayan erkek böceklerse dişilere kendi tükürük salgısını sunar.

Hazırlayan: Hatice Benan

Kaynak: Texas A&M University

Dünya İnternete Bağlı Makinalar Haritası (2014)

8000 Yıllık Bir Mutasyon Yüksek İrtifada İnsan Yaşamının Anahtarı Olabilir!