Naylon-Yiyici Bakteriler'in Evrimi: Evrim ile Oynamak

Yazdır Naylon-Yiyici Bakteriler

Bir okurumuz şöyle sordu:

"Merhaba

Naylon yiyen bakterilerin nasıl evrimleştiğiyle ilgili detaylı bilgiye nasıl ulaşabilirim acaba? Bu konuda internette tartışmalı fikirlere rastladım ama tam bir bilimsel cevaba rastlamadım.

Teşekkürler."

Evrim Ağacı olarak kendisine şöyle bir cevap vermek istiyoruz:

Naylon-yiyici bakteriler, Flavobacterium denen bir klada ait bir türdür. Temel olarak 6-aminohexanoate gibi naylon-6'nın yan ürünlerini sindirirler. İlk olarak 1975'te bir grup Japon bilim adamı, bir naylon fabrikası yanındaki bir gölde keşfetmişlerdir.

Naylon-yiyiciler, Flavobakterilerden bir adet gen çiftlenmesi tipi mutasyon, bir adet de çerçeve-kaydırıcı mutasyon sonucu evrimleşmiştir. Bu bulgu, Susumu Ohno isimli bir bilim insanı tarafından ayrıntısıyla açıklanmıştır. Mutasyon sonucunda bakteriler, daha önce hiçbir bakterinin üretmediği 6-aminohexanoik asit enzimini üretmeye başlamışlardır. Bu asiti üretebilenler, naylon-6 yan ürünlerinin bolca bulunduğu gölde avantajlı konuma geçmişler ve bir süre sonra türleşerek yeni bir tür haline gelmişlerdir.

Bu konuda çok ilginç bir bilgi de şudur: Bakterilerin bunu evrimleştirebileceğini gören bilim insanları, laboratuvar ortamında Pseudomonas aeruginosa isimli bir tür bakteriyi sürekli naylon yan ürünleri içeren bir kültürde bırakmışlar ve başka besin vermemişlerdir. Bu bakteriler, aynı enzimi kullanmasalar da, yeni bir evrim yolu izleyerek, bir başka kimyasalla naylon yan ürünlerini sindirebilecek şekilde evrim geçirmişler ve bu evrimi geçirebilenler kısa süre sonra popülasyonda baskın hale gelmişlerdir. Buna sebep olan genlerdeki mutasyonlar tespit edilmiş ve bu genler E. coli bakterilerine plazmidler yoluyla aktarılmış ve E. coli'nin de naylon yan ürünlerini sindirebilmesini sağlamışlardır.

Bu bilimsel gerçekler bize Evrim'in gücünü göstermekte ve bilim insanlarının bırakın Evrim'i gözlemeyi veya kabul etmeyi, onunla oynayabilecek konuma eriştiklerini göstermektedir.

Umarız açıklayıcı olmuştur.