Evrim Ağacı

Yeni Bir Araştırma, Dinozorların Atalarında Tüylerden Ziyade Pulların Yaygın Olduğunu Düşündürüyor!

Bu yazı, Nature News isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Kuşlar dinozorlardan evrimleşmiştir ve dinozor fosillerinde de genellikle tüy izlerine rastlarız. Bu durum, bazı paleontologları, tüylerin dinozorlar arasında erkenden yaygınlaştığı düşüncesine itiyor. Ortalama dinozor ailesindeki tüyleri analiz eden bir araştırma ekibi, çoğu dinozorun tüylü olduğunu iddia etmenin, konuyu fazla ileri götürmek olduğunu düşünüyor.

Paleontologlar 20 yılı aşkın bir süredir Tyrannosaurus veya Velociraptor gibi meşhur cinsleri de içinde barındıran ve kuşların da evrimleştiği grup olan teropodların, tarihlerinin erken dönemlerinden beri tüylerle kaplı olduklarını biliyorlar. Buna zıt olarak, kuş benzeri kalça kemerlerine sahip olan dinozorlar olarak bilinen ve Triceratops, Stegosaurus ve Ankylosaurus gibi türleri barındıran ornitşiyen soy hattı ile büyük, uzun boyunlu dinozorlar olan soropod soy hattının, modern sürüngenler gibi oldukça pullu bir yapıda olduğu da bilinmektedir. Gerçekten de, 2002 yılına kadar tüm deliller bunu işaret ediyordu. Ancak 2002 yılından itibaren yapılan bir dizi keşif, bazı kuş kalçalı dinozorların derilerinde filament benzeri yapılar olduğunu gösterdi. Bu da, tüysü yapıların tüm dinozor grupları için atasal bir özellik olup olamayacağı fikrini doğurdu.

Bunu ortaya koymak amacıyla Londra Doğa Tarihi Müzesinden Paul Barrett ile Toronto'da bulunan Kraliyet Ontario Müzesinden David Royals, dinozorların deri dokusundaki her türlü izi barındıran bir veritabanı oluşturdular. Daha sonra, bunlardan hangilerinin tüy benzeri yapılar olduğunu tespit ettiler ve bu dinozor-benzeri canlıların evrim ağacındaki ilişkilerini belirlediler.

2013 Ekim ayında düzenlenen, Omurgalı Paleontolojisi Cemiyetinin yıllık toplantısında sonuçlarını ilan eden Barrett, her ne kadar Psittacosaurus veya Tianyulong gibi bazı kuş kalçalı dinozorların derileri üzerinde büyük kuş tüyleri veya tüysü yapıları bulunuyor olsa da, geri kalan ezici bir çoğunluğun vücudunun ya pullarla ya da zırhla kaplı olduğunu [dolayısıyla bunların tüylü olamayacaklarını] ortaya koydu. Soropodlar arasında da pullar yaygın olarak bulunuyordu. Barrett şunları söylüyor:

Tüm dinozorların bir çeşit genetik yapı sebebiyle derilerinin tüycükler, kalın tüyler ve hatta doğrudan, bildiğimiz anlamıyla tüyler üretebilecek şekilde olduğunu iddia edecek kadar ileri gidebilirim. Ancak pullar, bu canlıların evrim ağacı üzerinde bu kadar yaygın olduğu için, atasal olan özelliğin pullar olarak göründüğünü söyleyebilirim.

Araştırmadan bağımsız olan ve Birleşik Krallık'ta, Birmingham Üniversitesinde paleontolog olan Richard Butler ise şöyle söylüyor:

Bu bulgular, dinozorların ilkel hallerinin de tüylü olduğunu ileri sürmek konusunda istekli olan bizler için bir gerçek kontrolü görevi görmektedir.

Tüm bunlara rağmen Butler, bulguların nihai olmadığını da belirtiyor. Bunu şöyle anlatıyor:

Geç Triyasik ve erken Jurasik periyotlarından doğru şartlar altında, bizlerin tüy izleri bulabileceği şekilde korunmuş ilkel dinozor fosillerimiz bulunmuyor. Eğer ki üzerinde tüyler olan ilkin dinozorlar keşfetmeye başlarsak, bu araştırmanın bize gösterdiği görüntü çok hızlı bir şekilde değişebilir.
  1. Çeviri Kaynağı: Nature News | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 03/08/2020 21:20:00 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1819

“İhtiyacımız olan tek şey var: Çalışmak!”