Yaprak Böcekleri ve Parazitoid Yaban Arıları

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için evrimagaci@gmail.com üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Daha önceden bir başka böceğin içine enjekte edilen yaban arısı larvalarını göstermiştik. Bu defa da bir başka böceğin aynı sonu yaşamasını göreceğiz.

Bu, Oulema melanopus türü bir yaprak böceği (leaf beetle). Bilimsel adıyla Chrysomelidae ailesinden bir kınkanatlı. Bu zavallıcığın vücuduna, parazitoid bir yaban arısı olan Tetrastichus julis türü tarafından larva enjekte edilmiş. Ancak yukarıda sözünü ettiğimiz fotoğraftakinin aksine, bu yavrucağın içinde sadece 1 tane larva var: beyaz ve daha iri gözüken, ön taraftaki uzun şey yaban arısının larvası.

İyi de, o zaman geri kalan daha koyu olanlar nedir? Onlar dışkı! Bildiğiniz kaka... Böcek kakası... Chrysomelidae ailesinden olan 3000 ayrı tür böcek, kurutulmuş dışkılarını vücudu içerisinde biriktirerek bir zırh üretirler. Buna "dışkı zırhı" adı verilir. Böcekler bu zırhı kimi zaman kamuflaj için, kimi zaman kokusunu kullanarak avcılarından korunmak için, kimi zamansa sıvı kaybını önlemek için kullanmaktadırlar. Hoş, bazı parazitoidler bu dışkının içerisinde bulunan ve bitkileri tüketen böceğin sindiriminden arta kalan kimyasalların kokusuna da çekilirler. Yani bu zırh, bazı böcekler için parazitoidleri üzerine çeken bir parfüm görevi de görür... Ancak çoğu zaman daha dişli rakiplere karşı savunma sağladığı için, evrimsel bir avantaj da getirdiği düşünülmektedir.

Şu "parazitoid" konusuna da kısaca değinelim. Parazitler, avcılardan farklı olarak konaklarını/avlarını öldürmezler, sadece kaynaklarını çalarlar. Parazitoidler ise, parazitlerin aksine, kaynaklarını çaldıkları konakları nihayetinde mutlaka öldürürler. Bu nedenle yaban arıları, bu böcekler için sadece "parazit" değil, aynı zamanda "parazitoid" canlılardır. Eğer ki bir canlı, "konağının" kaynaklarını çalmadan doğrudan öldürüp yiyorsa, o zaman ona "avcı", avladığına ise "av" diyoruz (yani "konak" terimi bu durumda doğru kullanım olmuyor).

Ne harika, değil mi?