Utah Kennecott Heyelanı, Yakın Tarihin En Güçlü Heyelanı Olarak Tarihe Geçti! (Nisan 2013)

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

2013 yılı Nisan ayında Utah'ın Salt Lake City yakınlarında meydana gelen ve ekteki fotoğrafta gördüğünüz gibi görüntülere neden olan heyelan, Taksim'deki Gezi Parkı'nı tamamen, yaklaşık 2 kilometre kalınlığında toprak altına gömebilecek kadar fazla toprağın yer değiştirmesiyle meydana geldi. Bu heyelan, Kuzey Amerika'nın (ve muhtemelen Dünya'nın) yakın tarihte gördüğü en şiddetli heyelan olarak tarihe geçti.

Nisan 2013'te meydana gelen heyelanda, 165 milyon ton ağırlıkta toprak yer değiştirdi ve yaklaşık 1.5 kilometrelik bir çukurun içerisine doldu. Bu dolma sırasında kaya yataklarını parçaladı ve normalde olmayacak depremleri tetikledi. Araştırmacılar arasında bulunan Doç. Dr. Jeff Moore, şöyle anlatıyor:

"Şimdiye kadar toprak kaymalarının depreme neden olduğunu hiç tespit etmemiştik."

Neyse ki bu olay sırasında hiçbir yaralanma veya ölüm meydana gelmedi; sadece bölgedeki bakır madeni geçici olarak kapatıldı ve 14 devasa yük kamyonu toprak altında kaldı. Bu sebeple, Kennecott Utah Bakır Şirketi birçok işçisini çıkarmak ve borsa hisselerinin bir kısmını satmak zorunda kaldı. Dr. Moore şöyle devam ediyor:

"Eski bir fay hattı boyunca, son birkaç aydır yavaş yavaş sürüklenen toprak sonucunda oluştu. Kennecott firması bölgeyi zaten sürekli takip ediyordu ve tehlike çanları çaldığında, işçilerini çoktan bölgeden uzaklaştırmıştı. Felaket neyse ki volkanik bir patlamayı tetiklemedi. Daha çok, 90 dakika aralıkla meydana gelen iki ayrı heyelan şeklinde oluştu."

Dr. Moore ve üniversitenin sismografi istasyonu yardımcı yöneticisi Kris Pankow tarafından bu heyelan, Amerika Jeoloji Cemiyeti'nin bir dergisi olan GSA Today'de yayımlanan bir makale ile ele alındı.

Heyelan sırasında bazı toprak kalıntılarının hızı saatte 160 kilometreye ulaştı ve bu hızla yere çarparak 5 büyüklüğünde bir deprem olarak kayıtlara geçti. Sonrasında ise, kaya yataklarının kırılmaya başlamasıyla 16 farklı deprem tespit edildi. Bilim insanları, şöyle sonlandırıyor:

"Doğa Ana bize çok daha büyük şovlar da gösterdi. 1980 yılında Washington'da yer alan St. Helens Dağı'nın patlaması, Kennecott'ta olan bu heyelandan 57 kat güçlü bir heyelana neden oldu. Bundan önce, yaklaşık 8000 yıl kadar öncesinde, Güney Utah'ta bulunan Zion Kanyonu'nun ağzında meydana gelen bir heyelan ise, buradakinden 5 kat güçlüydü."

Kaynak: AP

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 20/08/2019 07:22:49 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1857

“Günümüz biyolojisi, tüm biyolojik kavramları fiziksel ve kimyasal olarak açıklamayı hedeflemektedir.”
Francis Crick