Titreşen örümcek (Anyphaena accentuata)

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

Ağzın önündeki bir çift kısa uzantı, pedipalp isimli duyu organları.

İngilitere/Derby'de gözlemlediğimiz İngilizce adı buzzing spider olan, titreşen örümcek (Anyphaena accentuata) örümcek türü.

Renkleri sarı ve kahverengi renklerinin tonlarından oluşur. Yetişkin dişilerin büyüklüğü 5 ile 9 mm, erkeklerin ise 4 ile 7 mm arasında değişir.

Bu örümcek, eklembacaklılar şubesinin örümceğimsiler (Arachnida) sınıfının örümcekler (Araneae) takımına ait Anyphaenidae ailesindeki Anyphaena accentuata türüdür. Anyphaenidae ailesi, anyphaenid hayalet örümcekler veya anyphaenid kese örümcekleri olarak bilinir. Gerçek kese örümcekleri olarak bilinen Clubionidae ailesi ile karıştırılmaması için bu isim verilmiştir.

Örümceklerin evrimi en az 380 milyon yıldır devam etmektedir, çünkü ilk örümcekler yengeç benzeri Chelicerate atalarından evrimleşmiştir.  Örümcek evrimindeki büyük gelişme, ipek salgısını üreten organının gelişimidir.

Avrupa’nın genelinde rastlanmaktadır ama özellikle İngiltere'nin güneyinde yaygın olarak bulunmaktadır. Bu tür genellikle ormanlık ve çalılık bölgelerde yaşar.

Bu türün erkekleri çiftleşme sırasında ya da dişileri kendilerine çekebilmek için karınlarını yapraklara dayayarak titreştirip vızıltı gibi, insanlar tarafından da duyulabilen sesler çıkarılırlar. İngilizce’de ‘buzzing spider’ denilmesinin sebebi budur.

Diğer böcekler ve ufak eklembacaklılar ile beslenirler.

Tür adı olan Anyphaena accentuata 1802 yılında Fransız bilim insanı, böcek ve örümcek bilimcisi olan Charles Athanase Walckenaer tarafından adlandırılmıştır