Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Mikrohilid adı verilen ve Peru, Hindistan, Sri Lanka gibi ülkelerde yaşayan kurbağalar, büyük örümcekler ile simbiyotik ilişki halindedirler: Bu kurbağalar, örümceklerin yumurtalarını yiyen böcekleri avlarlar. Bunun karşılığında ise dev tarantulalar bu kurbağaları avcılarına karşı korurlar.

Bu olgunun keşfine dair ilk akademik makaleler 1989 yılına gitmektedir. Söz konusu araştırma makalesinde, Chiasmocleis ventrimaculata türü bir kurbağanın, Xenesthis immanis türü güney Peru tarantulaları ile karşılıklı çıkara dayalı işbirliği (simbiyoz) yaptığı tespit edilmiştir.

Peki böyle bir işbirliği ilk başta nasıl evrimleşmiştir? Elbette, evrimsel biyologlar bunu da keşfetmişlerdir: Normalde tarantulalar gibi dev örümcekler, kurbağalarla karşılaştıklarında onları yakalayıp, ağızlarını kullanarak onları denetlerler. Neredeyse her zaman onları özgür bırakırlar ve yemezler.

Ancak sözünü ettiğimiz mikrohilid tipi kurbağalar, deri yüzeylerinde toksinlere sahip oldukları için muhtemelen tarantulalar tarafından hiç dokunulmayan kurbağalardır. Bu sayede onlara çok daha kolay yaklaşabilirler ve böylece tarantulalar ile işbirliği kurabilecek şekilde seçilimi tetikleyebilirler.

• T. Zoology. Tiny Frogs And Giant Spiders: The Best Of Friends. (2009, Temmuz 03). Alındığı Tarih: 04 Ekim 2019. Alındığı Yer: Science Blogs