Sorulara Dön
Tıp, Sağlık & Ezcacılık

Sibutramin içeren bitkisel zayıflama ürünleri zararsız mı?

468 görüntülenme
Teşekkür
Hatırla
Takip

Öncelikle, “Bu ürünle bir haftada/ayda şu kadar kilo vereceksiniz.” iddiasında bulunan bitkisel ürünlere daima şüpheyle yaklaşmalısınız; çünkü bu iddiayı karşılayacak herhangi bir bitki dünyanın hiçbir yerinde yoktur.

Örneğin reklamlarında bu tarz ifadelere yer veren zayıflama çayları, kapsülleri, tozları vb. incelendiğinde bileşimlerinde genellikle “sibutramin” denilen yasaklı bir maddeye rastlandığını görüyoruz. Sibutramin; obezite tedavisinde kullanılmak üzere geliştirilen sentetik bir moleküldür. Bir dönem ülkemizde de ilaç ruhsatıyla satışa sunulan sibutramin, Sağlık Bakanlığı tarafından yapılan inceleme sonucu ölüme varan yan etkiler oluşturması nedeniyle 16.02.2011 tarihinde yasaklanmış ve sibutramin içeren bütün ilaçların ruhsatnameleri iptal edilmiştir. Bu ilaçlar ülke çapında piyasadan toplatılmış; tüm eczane, ecza deposu ve hastanelerden geri çekilmiş ve satışının tamamen durdurulduğu kamuoyuna duyurulmuştur. Bakanlık tarafından yapılan basın açıklamasında “Sibutraminin kalp üzerindeki (kardiyovasküler) riski kilo kaybı için kullanıldığında elde edilen faydasından daha fazla olduğu bilinmelidir.” ifadesi yer almaktadır.

Sibutramin yasaklı bir molekül olduğu için ,hiçbir firma etiket bilgisinde bu maddeye yer vermez, bu tarz ürünlerin içerik bilgilerinde genellikle bazı bitki isimleri veya “özel bitkisel karışımı”ndan bahsedilir. Ancak Tarım Bakanlığı’nın her yıl kamuoyuyla paylaşılan tağşiş listelerini incelerseniz, bu gibi ürünler arasında sibutramin içerenlerin mevcut olduğunu açıkça görebilirsiniz.

Sibutraminin yan etkileri arasında kalp çarpıntısı, tansiyon yükselmesi, bulantı, kusma, kabızlık veya ishal, karaciğer enzimlerinde yükselme, ağız kuruluğu, uykusuzluk, anksiyete, depresyon, nöbet geçirme, intihar düşünceleri ve intihar yer almaktadır. Özetle, alacağınız “tamamen bitkisel” zayıflama ürünü size kısa sürede fazla kilo verdirmeyi vaat ediyorsa, ürünün yan etkileri arasında susuzluk yapma, ağız kuruluğu gibi şeyler varsa ve bu ürünü satan firma hakkında çok fazla bilgiye ulaşılamıyorsa mutlaka durup bir kez daha düşünmelisiniz.

389 görüntülenme
Bu cevabın içeriği ve doğruluğu, Evrim Ağacı editörleri tarafından kontrol edilmiş ve onaylanmıştır. Ayrıca bu cevap, Fitoterapi ve Bitkisel Ürünler soru dizisi içinde yer almaktadır.

Sorulara Dön