Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Sahte bir yerçekimi yaratmak mümkün olabilir mi?

Fizikçi değilim ve bunun teorik olarak mümkün olup olmadığını bilmiyorum ancak eğer bir gün bu gerçekleştirilebilirse dünya'da kalarak geleceğe gitmek mümkün olabilir.

Bunun için birkaç fikir var. Evrim Ağacı birkaç tanesini derlemiş:

1. Bunlardan biri doğrusal ivmelenme ile yapay yer çekimidir. Araç sürekli hız kazanarak içindeki objeler üzerinde gidiş yönünün tersine bir kuvvet uygular. Bu durum, aniden hızlanan bir arabanın içinde hissettiğinizle aynıdır. Tek fark, uzayda bu olayın sürekli yapılacak olmasıdır. Ancak bir aracın hızlanabileceği maksimum bir limit olduğundan ve yörüngesel mekanik gereği böyle bir aracın kullanım alanı uzun yıldızlar arası seyahatin belli aralıkları ile kısıtlanmaktadır.
  2. Bir diğer önerilen yöntem, maddenin diyamanyetik ya da paramanyetik özelliğinden yararlanarak yapay yer çekimi oluşturmaktır. Diyamanyetik maddeler çok güçlü manyetik alanlar tarafından itilir, paramanyetik maddeler ise çekilirler. Normal manyetizma (ferromanyetizma) ile farkları oluşan kinetik etkinin küçüklüğüdür. Yani bir demir parçası ile mıknatıs arasındaki ilişki yanında yok denecek kadar azdır. Bu sebeple bu şekilde çalışacak bir uzay aracının çok güçlü mıknatıslar bulundurması gerekir.
  3. Pek olası görünmeyen bir diğer yöntem ise kütleçekimsel elektromanyetizma ile işleyen yapay yer çekimidir. Einstein'ın kütleçekim formülleri ile Maxwell'in alan eşitliği formülleri arasındaki benzerliklerden faydalanarak bir kinetik etki yaratma fikrine dayanır. Avrupa Uzay Ajansı'nın (ESA) bu alandaki araştırmaları sürmektedir.
  4. Başka en azından yakın zamanda olası görünmeyen hipotez ise Higgs alanını maniple ederek yapay yer çekimi oluşturmaktır. Ancak bunu gerçekleştirebilmek için daha çok araştırma yapılması gerekmektedir.
  5. Dönen Habitüasyon Modülleri: Bu fikrin şu ana kadar gerçekleşmemiş olmasının en büyük sebebi mali yetersizliklerdir. NASA'nın bu alanda bazı çalışmaları olmuştur, ancak uluslararası uzay istasyonundaki çalışmaların hepsinin sıfır yerçekimi araştırması olması yüzünden hepsi rafa kaldırılmıştır. Bu durum gene de bilim kurguda benzer tasarımların kullanılmasına engel olmamıştır. Bu fikrin tam olarak nasıl işlediği için kaynakçadaki yazıyı okuyabilirsiniz.
Puan Ver

• C. C. Telimenli. Uzayda Yer Çekimi Yaratmak: Yapay Yer Çekimi Nedir Ve Nasıl Çalışır?. (18 Mayıs 2015). Alındığı Tarih: 01 Kasım 2020. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı

“Ben, bilimin enfes güzelliğe sahip olduğunu düşününenlerdenim. Laboratuvardaki bir bilim insanı sadece bir teknisyen değildir; aynı zamanda kendisini bir peri masalı gibi büyüleyen doğal bir olgunun karşısına oturtulmuş bir çocuktur.”