Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Rna tam olarak neyden ibarettir ve hücredeki önemi nedir?

Rnanın protein üretimi için bilgi (yönerge) sağladığını duymuştum bu nasıl olur?

Teşekkür (1)
Hatırla
Takip

Merhaba..

Ribonükleik asit (RNA), DNA tarafından kodlanan genetik bilgilerin proteinlere dönüştürülmesini sağlayan önemli bir biyolojik makromoleküldür.

Deoksiribonükleik asit (DNA), öncelikle hücre çekirdeğinde bulunan kompleks bir moleküldür. DNA tüm canlı organizmalarda bulunur ve yaşamın gelişimi ve korunması için gerekli olan genetik talimatları içerir.

DNA’nın nükleik asidi deoksiriboz iken RNA’nın nükleik asidi ribozdur. İsimlerinin gösterdiği gibi, DNA’nın deoksiribozu, RNA’nın riboz şekeri ile karşılaştırıldığında bir oksijen molekülünden yoksundur. DNA’yı oluşturan nükleotitler, adenin (A), guanin (G), sitozin (C) ve timin (T), oysa RNA nükleotitleri, A, G, C ve uracil (U) içerir.

DNA’nın yapısı ökaryotik hücrelerde çift sarmal olsa da, RNA tipik olarak tek sarmaldır ve çeşitli şekil ve tiplerde gelir. Tek iplikçikli RNA yapısı, bu molekülün kendi üzerine katlanmasına ve gerektiği şekilde çeşitli kararlı ikincil yapılar oluşturmasına izin verir.

RNA çeşitleri ve rolleri

RNA tipi, bu molekülün hücre içinde sahip olacağı fonksiyonu belirler. Proteinlere çevrilecek olan haberci RNA (mRNA) moleküllerinin kodlama bölgesinden başka, diğer hücresel RNA elemanları, genetik materyalin transkripsiyonel ve transkripsiyonel regülasyonunu, sıcaklık ve ligand algılamayı, translasyon kontrolünü ve RNA devri.

Transkripsiyon (mRNA’ya DNA)

DNA çekirdeği terk edemediğinden, kendi başına bir protein üretemez. DNA kodlama dizilerinden proteinlerin üretilmesi, transkripsiyon adı verilen bir işlemle başlar. Transkripsiyon sırasında, helikaz ve topoizomeraz da dahil olmak üzere birçok enzim, RNA polimeraz olarak bilinen başka bir enzime erişim sağlamak için DNA’yı çözer. RNA polimerazı çekirdeği terk etmeye hazır olana kadar mRNA molekülünü oluşturmak için çözülmemiş DNA zinciri boyunca ilerler.

mRNA’dan Proteine Dönüşüm

MRNA çekirdekten çıktığında ve hücrenin sitoplazmasına girdiğinde, dönüşüm işleminin başlayabilmesi için bir ribozom bulur. MRNA molekülünün bir çift üç nükleotid bazına kodon denir ve her kodon sadece bir amino aside özgüdür.

Araştırmacılar sıklıkla, RNA katlanması işlemi sırasında ortaya çıkan çeşitli RNA yapılarıyla ilişkili fonksiyonel ilişkileri aydınlatmak için kullanılan kimyasal ve / veya enzimatik tekniklerin bir koleksiyonu olan RNA ayak izini kullanırlar.

RNA çeşitleri ve rolleri

Transkripsiyon (mRNA’ya DNA)

mRNA’dan Proteine Dönüşüm

Dönüşüm sırasında, belirli bir amino aside bağlı olan transfer RNA (tRNA) molekülleri, mRNA molekülü üzerindeki bir kodonu tanıyacak ve uygun amino asidi iplikçik içindeki bu yere yerleştirecektir. Örneğin, CUC kodonu amino asit lösini üretecektir, oysa UGA kodonu, genin dönüşümün tamamlandığını gösteren bir tip durdurma kodonudur.

Ribozomlar hem proteinleri hem de birkaç farklı ribozomal RNA (rRNA) molekülünü içerir. Amino asitler üretildikten sonra, protein oluşumunu katalize etmek için rRNA molekülleri mRNA molekülü boyunca hareket edecektir. MRNA, tRNA ve rRNA’nın hepsinin, bu protein sentezleme yolunda önemli roller oynadığına dikkat etmek önemlidir.

Teşekkür (1)

“Sembolik bir protesto istiyorsanız, bir bayrağı yakmayın. Onu yıkayın.”
Norman Thomas