Puan Ver

Meyvelerde bulunan kurtların genel bir adı var mıdır? Yoksa her biri ayrı birer tür müdür? Meyve kurtları hakkında genel bir bilgi verebilir misiniz?

Puan Ver

Meyvelerdeki kurtlar, aslında hayat döngülerinde metamorfoza uğrayan kanatlı böceklerin (Holometabola) larvalarıdırlar.

Meyvelerde rastlanan bu kurtlar (larvalar) genellikle güveler (moths) (böcekler (Insects) sınıfı, kelebekler ve güveler (Lepidoptera) takımından) olmakla birlikte kınkanatlılar (Cleoptera) ya da sinekler (Diptera) gibi farklı böcek takımlarından da olabilirler. Bu takımların sınıflandırmasına ait bir şema [1] numaralı kaynakta görülebilir.

Dişi böceklerin yumurtalarını meyvelerin çeşitli safhalarında buralara bırakmaları sonucu bazı meyvelerde kurt dediğimiz bu larvalar karşımıza çıkabilmektedirler. Örneğin kiraz meyvesinde, dişi böcek meyve henüz gelişmekte iken yumurtalarını meyve içerisine, kabuk üzerinde açıtığı küçük bir delikten bırakır, bu sebeple dışarıdan bakıldığında yüzeyde meyveye kurt girişinin olduğu bir delik görülmeyebilir [2].

Elma kurdu olarak bildiğimiz canlının erişkin formu olan sinek (Diphtera takımından Rhagoletis pomonella - apple maggot) de meyve içerisine benzer şekilde yumurtalarını bırakır. Elma ağaçta iken kurt gelişimini sürdürür, gelişimini tamamlaması ise genellikle elmanın ağaçtan düştüğü döneme denk gelir ve böylece elmadan çıkarak toprağa geçer ve burada koza (pupa) halini alır. Daha sonra kozadan yeni sinek bireyi çıkar [3]

Güve larvası olan meyve kurtlarına bir örnek ise, şeftali ve kayısılarda görülebilen Anarsia lineatella Zeller (peach twig borer) 'dır [4]

İngilizce literatürde arama yapmak için "fruit worm" anahtar kelimesini kullanabilirsiniz.

1. Wikipedia İlgili böcek takımlarının sınıflandırmasını gösteren bir şema da içeren, anlamaya yardımcı bir kaynak.
  2. Colostate Kiraz kurdu görsellerine ve canlının yaşam döngüsü detaylarına ulaşılabilecek akademik bir kaynak.
  3. Entnemdept Elma kurdu görsellerine ve canlının yaşam döngüsü detaylarına ulaşılabilecek akademik bir kaynak.
  4. Bctfpg Şeftali/kayısı kurdu görsellerine ve canlının yaşam döngüsü detaylarına ulaşılabilecek akademik bir kaynak.