Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Merkezi büyük kütleli bir yıldız olan galaksiler var mı?

Teşekkür
Hatırla
Takip

Galaksilerin merkezinde büyük kütleli cisimler (central mass objects) bulunur ve diğer bütün yıldızlar da bu cismin etrafında döner. Şu anda sahip olduğumuz bilgilere göre bu büyük kütleli cisimler iki farklı şey olabilir:

1. Süper kütleli kara delikler
  2. Nükleer yıldız kümeleri

Süper kütleli kara delikler genellikle daha büyük daha parlak galaksilerin merkezinde bulunurken nükleer yıldız kümeleri ise daha küçük, süper kütleli kara deliklerin henüz bulunmadığı veya kütlesinin az olduğu yeni oluşan galaksilerde bulunur. Bazı galaksilerde, Samanyolu dahil, birbirine yakın kütleli hem süper kütleli kara delik hem de nükleer yıldız kümesi bulunur. Merkezdeki bu cisimlerin nasıl oluştuklarına dair farklı hipotezler bulunmakta ve henüz tam olarak bu sorunu aydınlatabilmiş değiliz.

Detaylı bilgi edinmek isterseniz kullandığım kaynakların hepsini aşağıya bıraktım.

1. Wikipedia Central Massive Objects
  2. Wikipedia Nuclear star clusters
  3. Wikipedia Supermassive black holes

“Sahtebilim, virüs gibidir. Düşük dozda zararsız olabilir; ancak belli bir seviyeye ulaşınca mide bulandırır.”
Phil Plait