Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Kuantum fiziğini nasıl daha iyi anlarız?

Anlamakta bir az zorlanıyorum sanırım. Aslında anlıyorum ancak en iyi biçimde nasıl anlayabilirim?

Teşekkür (2)
Hatırla
Takip

Kuantum fiziğini anlayamazsın :) algılarımıza tamamen ters. Kuantum dünyasında parçacıklar sanki sanki izlenildiklerini biliyormuşcasına davranırlar

“Eğer kuantum fiziğini anladığınızı düşünüyorsanız, kuantum fiziğini anlamamışsınızdır.” demiş Richard Feynman :)

Eğer anlamaktan kastın temel olgularını öğrenmek diyorsan, "Feynman Fizik Dersleri" kitaplarına bakabilirsin ve internette daha birçok konuyla alakalı fizik kitaplarını aratarak bulabilirsin :)

Teşekkür (4)

kuantum fiziğinin kurucu babaları Einstein ve Schrödinger dir, bir gün Schrödinger e sormuşlar kuantum fiziğini 3 kişinin anladığı söyleniyor ne düşünüyorsunuz, Schrödinger kim o üçüncü kişi demiş :)

Teşekkür (1)

Bir mekanik sistemi anlaşılmak için ortaya atılmaz, kullanılmak için ortaya atılır. Önce basit olandan başlayalım; siz klasik mekaniği anlıyor musunuz? Yani momentumu falan değil, Lagrangian gibi kavramları anlıyor musunuz?

Eğer bunun peşindeyseniz, büyük ölçüde anlamsız bir iş yapıyorsunuz demektir. Esas olarak anlamanız gereken mekaniğin kendisi değil. Mekanik zaten bir madde grubunun davranışlarını anlamak için bir araç. Klasik mekaniği anladığını düşünenlerin çoğu, mekaniğin belli sonuçlarını genelleştirerek bazı çıkarımlar yapıyorlar.

Siz mekaniği değil, bunun sonuçları ile ilgili olmalısınız.

İkincisi, mekaniğin yazıldığı dilde anlaşılabilir olması. Bu diğer bilim dallarından biraz farklılaşıyor. Mesela biyoloji evrimi genellikle yazılı dil ile ifade ediyor, fakat mekanik için bu genellikle mümkün değil. Fizikçiler mekaniği yazarken matematik* kullanıyorlar ve bu matematiksel ifadelerin insan dilinde bir karşılığı yok. Olması da pek mümkün değil.

Dolayısıyla klasik mekaniği de, kuantum mekaniğini de ancak yazıldığı dilde anlamanız mümkün olabilir. Diğer türlüsü maalesef çok yanlış ve eksik anlamalara yol açabiliyor. O kadar matematik bilmiyorsanız ve hala kuantum mekaniğini anlamak istiyorsanız, işiniz epey zor. O zaman basitleştirilmiş, sadeleştirilmiş anlatımlarla yetineceksiniz. Kolay gelsin.

*: matematiğin tek işlevi bu demedim, dikkat :)

Puan Ver

Şakayla karışık bir cevap vereyim: bir fizikçi olarak ben hala anlayamıyorum. Anlamaktan kastınız matematiğine hakim olmaksa onda sıkıntı yok ama bir fizikçiyi fizikçi yapan neden sorusuna aldığı cevaplardır. Ben hala aldığım cevapları mantığıma oturtamıyorum ki gayet normal bi durum. Bi hocam vardı ünide, kendisi teorik fizikçi bir prof., bir dersinde şöyle demişti: Ben hala anlamıyorum ve tam olarak bilemiyorum kuantum mekaniğini. Yani gündelik algımıza ters ve aynı deney defalarca tekrarlanınca her birinde farklı sonuçlar bulmak, klasik dünyaya göre evrimleşen bizler için ters :)

Kısaca anlayamazsınız, sadece bir kısmını inceler ve böyle oluyormuş deyip kanıksarsınız:)

Detaylar için Griffits- Kuantum Mekaniğine Giriş ders kitabına bakabilirsiniz.

Puan Ver

“Tüm fikirler eşit değildir. Bazıları çok daha sağlam, gelişmiş ve mantıkla desteklenmiştir.”
Douglas Adams