Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Karbon 14 testi güvenilir midir? 2 milyon yıllık fosilin yaşını hangi yöntemle hesaplarız??

Karbon 14 testi için referans kabul edilen atmosferdeki radyo carbon oranının dünyanın değişik dönemlerinde değişmiş olabileceğine yönelik bulgular olduğu, o yüzden karbon 14 testinin bir canlı kalıntısının yaşını olduğundan yüksek ya da düşük göstereceğini iddia eden çalışmalar gerçekten var mı? Karbon 14 testi ne derece güvenilirdir. Peki çok daha uzun zaman öncesinden kslma fosillerin yaşını hesaplamak ne derece güvenilir?? Teşekkürler.

Merhabalar umit

Bir fosili yasının belirlenmesi cok titiz laboratuvarlarda hesaplanır ve guvenilir sonuc verir hiç suphen olmasın ama C14 yontemi en fazla 50 bin yıl oncesibe kadar gidebilir daha gerisine gidemez. C14 daha cok insanlık tarihinden kalıntıları incelemek için kullanılır dinozorlar incelemek için diil.

Bunun sebebini link bırakıyorum incelersin uzun uzun yazmıcam.

Fosil yasları atom numarası buyuk elementlerle incelenir. Radyo aktivite için Atom num ne kadar buyukse,bozulma için o kadar uzun sure gerekir. Ama mantık aynıdır.

1. C14 linki

Çok daha yaşlı olan fosillerin yaşlarını belirlerken bulundukları alandaki kayalıklardan elde edilen elementlerle belirlenmektedir. Volkanik kayaların bulunduğu bölgelerde ise bu çok daha kolaydır.

Karbon-14 75.000 yaşın altındaki elementlerin yaşını belirlemede yeterince doğru sonuçlara ulaştırır. Daha yaşlı fosillerde ise Potasyum-40 veya Uranyum-238 gibi elementler kullanılmaktadır. Sırasıyla yarı ömürleri 1.25 milyar yıl ve 4.5 milyar yıldır.

Bazı durumlarda tam olarak aynı katmandan radyoaktif tarihleme yapılamadığında, o fosile yakın katmanlardan elde edilen yaşa göre tahmini bir sonuç ortaya çıkarılabilmektedir.

Karbon testi ne derecede güvenlidir soruna gelecek olursak, canlılar atmosferden ve tükettikleri besin kaynaklarından ölene dek karbon soğururlar. Son yıllarda fosil yakıt tüketimleri, nükleer bomba kullanımı, dünya manyetik alanının değişimi ve dünyanın güneşten gelen radyasyona daha fazla maruz kalması gibi durumlar atmosferdeki karbon-14 miktarını değiştirmektedir. Ayrıca okyanuslar daha fazla karbon 14 soğurduğundan güney yarım kürede kuzey yarım küreyle karşılaştırıldığında az da olsa fazla karbon-14 emilimi gözlemlenmektedir.

Bilim insanları radyokarbon tarihlerini farklı bölgelere göre (Kuzey, güney yarım küreler ve deniz örnekleri) güncellemekte oldukları verileri yakında Radiocarbon dergisinde paylaşacaklar.

Puan Ver

“Dünya'nın hiçbir yerinde mutlak özgürlük bulunmaz. Özgürlük, her zaman görelidir.”
Zhang Jie