Sorulara Dön
Emre Evrim
45K UP
Üye

Karadelikleri öğrenmenin, uzaya para harcamanın lüzumu nedir?

155 görüntülenme
  • Soruyu Takip Et
Göktuğ Çağlar
Kimyagerim, Felsefe ve Bilim Yakın Dostlarımdır

Günün birinde insanlar, bazı fizikçiler için de heey dostum artık fizik bitti daha fazla bir şey bulunamaz neden bu boş işle uğraşıyorsun ki derdi, ama ne oldu kuantum fiziği ve günümüzün fizik vizyonu ortaya çıktı, dolayısıyla bir şeyi öğrenmeden onun işimize yarayıp yaramayacağını bilemeyiz.

Ve şahsi görüşümce hayatımızda hiç ama hiç işimize yaramayacağını düşündüğümüz evrene ait bilgiler, biz an içerisinde düşünürken farketmeden zihnimize görüş alanı katıyorlar, örneğin birisi sana ölüm hakkında ne düşünüyorsun dediğinde binlerce ışık yılı uzakta olan devasa yıldızların öldüğünü ve onlardan yeni yıldız,gezegen ya da karadelikler oluştuğunu biliyorsan şu cevabı verebilirsin, hey bence ölüm bir son değil belkide bir sürecin parçasıdır gibi bir yorumda bulunabilirsin.

Yani işine fiziki olarak yaramayacak bilgiler sana zihninin görüşü açısından yeni düşünceler ve ufuklar açabilir.Bunlar işin kişisel ve zihni kısmı tabiki uzayı ve karadelikleri incelemenin insanlık için elle tutulur faydaları da olacaktır gelecekte ben buna inanıyorum.

Ögetay Kayalı
Astrofizikçi | NASA/APOD | Rasyonalist

Yaptığımız her şeyin bir lüzumu yok. İnsanlar içecek su bulamazken, oluk oluk su akan duşta yıkanıyoruz. Kaç kişi bakraçtan yıkanayım da suyumuzu koruyalım, gideyim buradaki insanların problemini çözeyim diyerek bunu hayatta önceliği haline getiriyor? Ya da milyonlarca insan kanserden ölürken neden moleküler biyolog olmak yerine gidip memur oluyoruz? Ya da hakaret davalarını hiç yapmayalım, dünyada daha önemli mevzular var diyor muyuz? Demiyoruz ve yapmıyoruz.

Gel gelelim bilimde yapılan her keşfin, bir şekilde faydacı yanı da var. Bugün olmasa da yarın olacak. Hayatta yaptığımız diğer şeylere kıyasla bilim ziyadesiyle pragmatist bir alan. Fakat nedense diğer yaptığımız eylemlerden çok sorgulanıyor pragmatistliği. Ben hayatımda kimseyle tanışmadım ki yaptığı eylemler bu kadar pragmatist olsun. Hayali bir karakterini bile görmedim. Çünkü hayat böyle bir şey değil.

Gel gelelim astronominin gündelik hayata çok ciddi katkıları oldu ama bunlar da pek bilinmiyor. En büyük katkısı görüntüleme teknolojisinde oldu. Bugün elimizdeki telefonların kameraları bu noktaya geldiyse bunun en büyük sorumlusu astronomidir. Önceden fotoğraf plaklarına kaydedilirdi gözlemler. Sonradan dijital bir veri ihtiyacıyla CCD kameralar gelişti ve alan büyüdü.

Tüm Reklamları Kapat

Bu konuda Varol Keskin hocamınızın yazdığı yazıdan ufak bir kesit bırakıp, o yazıları referansa ekliyorum. Daha detaylı bilgiyi orada bulabilirsiniz.

"Astronominin neden önemli olduğuna ilişkin 1933 yılında Dr. Robert Aitken şöyle demiştir: “Astronominin görevi, insanlığa evrenle ilgili daha çok bilgi sağlamak ve bu yolla onun ‘tevazu göstermesi ve kıymet bilmesine’ yardımcı olmaktır”.

Yakın bir tarihte, 2012’de, C. Renee James, son yıllardaki GPS (Global Positioning System, yani yeryüzünde uydular yardımıyla konum belirleme), tıpta kullanılan MRI (Magnetic Resonans Imaging, yani bilinen adı ile emar) gibi görüntüleme teknikleri, ve kablosuz internet gibi teknolojik gelişmeler için astronomiye teşekkür etmemiz gerektiğini yazmıştır. 2013’te Dave Finley ise “Toplamda, astronomi tarih boyunca, geleceğe çok fazla katkıda bulunan teknolojik işlemlerin köşe taşı olmuştur. Aynı zamanda hepimize hayal edilemeyecek kadar çok büyük ve etkileyici olan evrenle ilgili temel bir algılama sağlamıştır” demiştir."

1. V. Keskin. Astronominin Gündelik Hayata Katkıları - 1. (5 Temmuz 2021). Alındığı Tarih: 5 Temmuz 2021. Alındığı Yer: Rasyonalist | Arşiv Bağlantısı
  2. V. Keskin. Astronominin Gündelik Hayata Katkıları - 2. (5 Temmuz 2021). Alındığı Tarih: 5 Temmuz 2021. Alındığı Yer: Rasyonalist | Arşiv Bağlantısı
Barış Barış
bilim meraklısı

En basit haliyle merak duygumuzu gidermek. Daha geniş haliyle bu kadar büyük meydan okumları başarmak için (örneğin kara delik fotoğrafı çekmek) geliştirilen her teknoloji yaşamımızı kolaylaştırıyor. Örneğin bugün kullandığınız araç lastiği teknolojisi temelde Mars'a iniş yapacak roverlar için geliştirilmişti. Bunun gibi daha çok örnek sayabilirsiniz. Bir teknoloji kabaca uzayda çalışıyorsa Dünya'da hayli hayli çalışır ve herkes sizin ürününüzü alır.