Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Kaktüslerin birçok faydası olduğu söylenir,bunlar arasında da radyasyon önleyici olduğu öne çıkar. Bunun doğruluğu nedir?

Kaktüslerin diğer herhangi bir cisimden daha fazla radyasyon soğurduğunu gösteren hiçbir bilimsel veri bulunmamaktadır. Bu konunun halen bir mit olmama ihtimali varsa da, bilgiler göz önüne alındığında, konunun bir mit olma ihtimali, olmama ihtimalinden çok daha yüksek gözükmektedir.

Puan Ver

• Yazar Yok. Kaktüsler Gerçekten Radyasyonu Emer/Engeller Mi?. (25 Haziran 2020). Alındığı Tarih: 25 Haziran 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı

Radyasyon uzayda yayılan enerji olup, insanoğlunun yaşadığı çevrenin bir parçasıdır. Diğer bir ifade ile Radyasyon; elektromanyetik dalgalar veya parçacıklar biçimindeki enerjinin emisyonu veya aktarımıdır (1). X ışınları, ultraviyole ışınlar, görülebilen ışınlar, kızıl ötesi ışınlar, mikro dalgalar, radyo dalgaları ve γ-ışınları elektromanyetik spektrumun farklı parçalarıdır ve tüm ışınım radyasyon olarak adlandırılır.

Her cisim hem radyasyon yayar hem de radyasyonu emer/absorbe eder (2). Örneğin; insanlar da radyasyonu yayar; fakat aynı zamanda da emerler. Genel olarak bir insan bir yılda hava ve topraktan 1-10 milisievert radyasyon alır. Bunun dışında yaşadığımız evler, kullandığımız aletler, cep telefonları ve diğerleri hem radyasyon yayar hem de bunu emer.

Dolayısıyla, kaktüsler de elektromanyetik radyasyonu belirli bir oranda absorbe eder (3). Ancak, her bitki veya çiçek fotosentez yapabilmek amacıyla ortamda bulunan ışığın temel birimi olan fotonları yani elektromanyetik kuvvetin bir bölümünü, radyasyonu belirli bir miktarda emer ve bunu da havadan aldığı karbondioksitle birleştirerek kendisi için besin (glukoz) üretir. Yani bitkilerin hayatta kalabilmeleri için ortamda bulunan ışığı yani elektromanyetik radyasyonu emmeleri gereklidir. “Emilim” fiili kullanıldığında ve özellikle de bu fiil bir saksı bitkisi olan kaktüse atfedildiğinde gözlerin önüne yanınızdan geçip giden dalgaların kaktüs tarafından yolunun değiştirildiği ve dalgaların size gelmek yerine kaktüse yöneldiği gibi bir manzara gelebilir. Oysa bir dalga için böyle bir sapış o kadar imkansızdır ki bu durum ancak karadeliklerde mümkün olabilir; hatta karadelikler bile radyasyonu emmezler, o kadar büyük bir kütleçekimine sahiptirler ki uzay zamanı bükerler, ve zaten yoluna devam etmekte olan radyasyon dalgaları uzay karadeliğin içine doğru büküldüğü için emiliyormuş gibi gözükürler.

Kaktüsün diğer bitkilerden ya da cisimlerden elektromanyetik radyasyonu emmede üstünlüğü vardır şeklinde yanlış bir ifadede bulunan çevreler tarafından kaktüsün çok fazla su içerdiği dolayısıyla bunun için iyi bir radyasyon emici olduğu ileri sürülmektedir (2). Suyun iyi bir radyasyon absorbe edici olduğu doğrudur. Tamamen dolu olduğunda kaktüslerde bulunan su miktarı % 88-90 arasında değişiklik göstermektedir. Sonuç olarak, kaktüslerin ortamda bulunan elektromanyetik radyasyonu çektiğine dair yapılan bilimsel bir araştırma sonucu henüz bilim camiası tarafından sunulmamıştır.

Puan Ver

• Yazar Yok. Kuş, K. 2011. Radyasyon Nedir?. (25 Haziran 2020). Alındığı Tarih: 25 Haziran 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
  • Yazar Yok. Kaktüsler Gerçekten Radyasyonu Emer/ Engeller Mi?. (25 Haziran 2020). Alındığı Tarih: 25 Haziran 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
  • Yazar Yok. Uyar,T. 2013. Radyasyona Düşen Kaktüse Sarılır. (25 Haziran 2020). Alındığı Tarih: 25 Haziran 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı

“İnsanları sahip oldukları şeylerden dolayı kıskanmayın; onlara sahip olmalarını sağlayan şeylerden dersler çıkarmaya bakın.”
Tim Fargo