Sorulara Dön
Bu soruya yönlendirilmiş başka bir sorudan geldiniz: Kaktüs gerçekten radyasyonu emiyor mu?
Mete Keskin
3,443 UP
Üye

Kaktüslerin radyasyon önleyici olduğu doğru mu?

2,152 görüntülenme
  • Soruyu Takip Et
Osman Sarıkülçe
Ziraat Mühendisi

Kaktüslerin diğer herhangi bir cisimden daha fazla radyasyon soğurduğunu gösteren hiçbir bilimsel veri bulunmamaktadır. Bu konunun halen bir mit olmama ihtimali varsa da, bilgiler göz önüne alındığında, konunun bir mit olma ihtimali, olmama ihtimalinden çok daha yüksek gözükmektedir.

1. Yazar Yok. Kaktüsler Gerçekten Radyasyonu Emer/Engeller Mi?. (25 Haziran 2020). Alındığı Tarih: 25 Haziran 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
Kağan Şahin
Konu hakkında bilgi sahibiyim
Orijinal Soru: Kaktüs gerçekten radyasyonu emiyor mu?

Her madde ve canlı belli seviyelerde radyasyon yayar ve radyasyon emer. Her maddenin yayma ve emme seviyesi birbirinden farklıdır. Su radyasyonu diğer maddelere kıyasla daha iyi emer. Bu nedenle içinde fazla su olan canlıların da (örneğin kaktüs) radyasyon emdiğini söylemek yanlış olmaz. Ancak ortamdaki radyasyonu emerek radyasyonsuz ortam oluşturamazlar. Sadece üzerlerine gelmiş olan radyasyonu başka bir maddeye göre daha iyi absorbe ederler. Bir karpuz içinde daha çok su olduğu için kaktüsten daha çok radyasyon emer. Ama ortamdaki tüm radyasyonu değil tabi ki sadece üzerine gelen kadarını.

Yani bilgisayarın yanına kaktüs koymanın hiçbir faydası yoktur. Zaten günümüzdeki bilgisayarların ve telefonların yaydığı radyasyon seviyesi insana olumsuz etki edecek kadar yüksek değildir.

Tüm Reklamları Kapat

1. Ç. M. Bakırcı. Kaktüsler Gerçekten Radyasyonu Emer/ Engeller Mi?. (17 Ağustos 2014). Alındığı Tarih: 16 Mayıs 2021. Alındığı Yer: www.evrimagaci.org | Arşiv Bağlantısı
Seray Altıntaş
2,139 UP
Moleküler biyoloji ve genetik öğrencisi

Radyasyon uzayda yayılan enerji olup, insanoğlunun yaşadığı çevrenin bir parçasıdır. Diğer bir ifade ile Radyasyon; elektromanyetik dalgalar veya parçacıklar biçimindeki enerjinin emisyonu veya aktarımıdır (1). X ışınları, ultraviyole ışınlar, görülebilen ışınlar, kızıl ötesi ışınlar, mikro dalgalar, radyo dalgaları ve γ-ışınları elektromanyetik spektrumun farklı parçalarıdır ve tüm ışınım radyasyon olarak adlandırılır.

Her cisim hem radyasyon yayar hem de radyasyonu emer/absorbe eder (2). Örneğin; insanlar da radyasyonu yayar; fakat aynı zamanda da emerler. Genel olarak bir insan bir yılda hava ve topraktan 1-10 milisievert radyasyon alır. Bunun dışında yaşadığımız evler, kullandığımız aletler, cep telefonları ve diğerleri hem radyasyon yayar hem de bunu emer.

Tüm Reklamları Kapat

Dolayısıyla, kaktüsler de elektromanyetik radyasyonu belirli bir oranda absorbe eder (3). Ancak, her bitki veya çiçek fotosentez yapabilmek amacıyla ortamda bulunan ışığın temel birimi olan fotonları yani elektromanyetik kuvvetin bir bölümünü, radyasyonu belirli bir miktarda emer ve bunu da havadan aldığı karbondioksitle birleştirerek kendisi için besin (glukoz) üretir. Yani bitkilerin hayatta kalabilmeleri için ortamda bulunan ışığı yani elektromanyetik radyasyonu emmeleri gereklidir. “Emilim” fiili kullanıldığında ve özellikle de bu fiil bir saksı bitkisi olan kaktüse atfedildiğinde gözlerin önüne yanınızdan geçip giden dalgaların kaktüs tarafından yolunun değiştirildiği ve dalgaların size gelmek yerine kaktüse yöneldiği gibi bir manzara gelebilir. Oysa bir dalga için böyle bir sapış o kadar imkansızdır ki bu durum ancak karadeliklerde mümkün olabilir; hatta karadelikler bile radyasyonu emmezler, o kadar büyük bir kütleçekimine sahiptirler ki uzay zamanı bükerler, ve zaten yoluna devam etmekte olan radyasyon dalgaları uzay karadeliğin içine doğru büküldüğü için emiliyormuş gibi gözükürler.

Kaktüsün diğer bitkilerden ya da cisimlerden elektromanyetik radyasyonu emmede üstünlüğü vardır şeklinde yanlış bir ifadede bulunan çevreler tarafından kaktüsün çok fazla su içerdiği dolayısıyla bunun için iyi bir radyasyon emici olduğu ileri sürülmektedir (2). Suyun iyi bir radyasyon absorbe edici olduğu doğrudur. Tamamen dolu olduğunda kaktüslerde bulunan su miktarı % 88-90 arasında değişiklik göstermektedir. Sonuç olarak, kaktüslerin ortamda bulunan elektromanyetik radyasyonu çektiğine dair yapılan bilimsel bir araştırma sonucu henüz bilim camiası tarafından sunulmamıştır.

1. Yazar Yok. Kuş, K. 2011. Radyasyon Nedir?. (25 Haziran 2020). Alındığı Tarih: 25 Haziran 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı