Puan Ver
Puan Ver

Hamamböceklerinin radyasyon direnci nasıl evrimleşti?

Merhaba hamamboceklerinin ozellikle radyasyona dayanikli olacak sekilde nasil evrimlestigini cok merak ediyorum :)

Bir nükleer patlamadan yayılan radyasyona dayanabilirler ancak kesinlikle patlamadan dolayı ortaya çıkan ısıya dayanamazlar. Ancak şunu kesinlikle söyleyebiliriz; radyasyona karşı direnç mekanizması, memelilere göre çok daha fazla gelişmiştir. Radyasyon Gray adını verilen birimlerle ölçülür. Örnek olarak Hiroşima ve Çernobil facialarında 3 ila 6 gray kadar insanlar için ölümcül oldu. Ancak bazı yetişkin hamamböcekleri 900 Gray'e kadar olan dozlarda hayatta kalmıştır. Bu insanlar için olan ölümcül dozun 150 katı kadar.

Ancak bu rakamlar hamamböceğini şampiyon yapmıyor. Çünkü, yetişkin meyve sinekleri 1600 Gray'lik dozlarda hayatta kaldı. Bazı karınca türleri ise 2250 Gray kadar radyasyonda hayatta kalabildiler.

Peki bu yüksek radyasyonda nasıl hayatta kalabiliyorlar? Bunun cevabı ise basit tasarımı ve yavaş vücut döngüsünden kaynaklandığı düşünülmektedir. Hücrelerin bölündüklerinde radyasyona en duyarlı oldukları söylenir. Bu yüzden insanlar radyasyondan çok kolay etkilenirler. Çünkü, her saniye hücrelerimiz değişiyor ve kendilerini yeniliyorlar.

1. ScienceABC

“Eğer beyinlerimiz, onu kolaylıkla anlayabileceğimiz kadar basit yapıda olsaydı, bu defa da biz beynimizi anlayamayacak kadar basit olurduk.”
Ian Stewart