Sorulara Dön
Alphonse Ed
2,450 UP
Üye

Evrim ağacının en başındaki ilk yapı veya proteinin birden fazla kere oluşması yani birden fazla evrim ağacının olması gerekmez mi?

İlk organizma hakkında kesin bir cevabımız yok ama evrim ağacının bir başlangıcın olduğunu biliyoruz. O veya benzeri bir yapı yapının birden fazla kere oluşması ve birden fazla evrim ağacı olması mı gerekir?

Canlılık Dünya'da Birden Fazla Noktada, Birden Fazla Defa Başlamış Olabilir mi?

Olabilir. Ancak bunun olduğuna dair hiçbir kanıt bulunmuyor.

Bu Reklamı Kapat

Canlılığın ortak bir kökenden geldiğini ve yeryüzünde var olmuş, var olan ve var olacak tüm canlıların tek bir ortak atayı paylaştığını Evrim Teorisi sayesinde bilmekteyiz. Tüm canlıların ortak atası olan bu tekil bireye Son Evrensel Ortak Ata (SEOA) diyoruz. Ancak canlılık ilk başlarken, birden fazla atadan torun türler evrimleşmiş olamaz mıydı? Yani aslında "Evrim Ağacı" dediğimiz, tüm türleri bünyesinde barındıran ve birbirine bağlayan devasa filogenetik ağaç, aslında birden fazla ağaç olamaz mı?

Aslında olabilir. Hatta muhtemelen canlılık cansızlıktan ilk defa evrimleşirken, tek bir canlı değil, milyonlarca, hatta belki milyarlarca potansiyel "SEOA"lar bulunmaktaydı. Ancak günümüzdeki incelemeler gösteriyor ki, canlılar birden fazla ortak atadan değil, tek bir ortak atadan köken alıyorlar. Bu durumda yapabileceğimiz en önemli çıkarım, bu potansiyel diğer ortak ataların, bizim SEOA'mıza ve onun soy hattından gelenlere yenik düşmesi.

Bu Reklamı Kapat

Bu, tek bir bireyin bir diğerine yenik düşmesi şeklinde olmak zorunda bile değil! Belki de on milyonlarca yıl boyunca birden fazla soy hattında canlılık, birbirinden bağımsız olarak evrimleşti ve çeşitlendi. Ancak bu süreçte oluşan "Evrim Ağaçları"ndan birisi, bir bütün olarak diğerine (veya diğerlerine) baskın geldi ve onların soyunun tükenmesine neden oldu. Bu sayede o diğer potansiyel soy hatlarından hiçbir tür günümüze kadar gelmeyi başaramamışken, gezegenimiz üzerinde tek bir Evrim Ağacı hayatta kaldı ve günümüze dek korundu.

Bunu diyebiliyoruz; çünkü elimizde ayrı bir soy hattından geldiğine dair şüphe uyandıran tek bir canlı türü, veri veya kanıt bulunmuyor. Dahası, canlılığın birden fazla kökenden başlamamış olması için hiçbir gerekçe bulunmuyor. Her geçen gün artan sayıda bulgu, gereken şartlar bir kez sağlandıktan sonra canlılığın cansızlıktan çok hızlı bir şekilde, yani sadece birkaç on veya birkaç yüz milyon yılda evrimleşebileceğini gösteriyor. Dolayısıyla canlılık da birden fazla noktada başlamış; ancak sonradan tek bir köken ayakta kalmış ve günümüze kadar ulaşmış olabilir. Bu mantıklı, zira farklı kökenlere ait canlılardan birisinin diğeri üzerinde kurduğu en ufak avantajlar bile, başabaş bir var oluş mücadelesinin sürdüğü ilkin canlılık koşullarında diğer soy hatlarını hızla silip atmış olabilir.

İşte o günümüze kadar geldiğini bildiğimiz tek Evrim Ağacı, bildiğimiz ve bileceğimiz bütün türleri bünyesinde barındırıyor ve birbirleriyle akrabalık ilişkisi kuruyor.

1. Yazar Yok. Evrim Ağacı. (14 Haziran 2020). Alındığı Tarih: 14 Haziran 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı