Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Evrenin sınırı diye bir şey var mıdır? Varsa nasıl bir şeydir? Sonrasına geçmemize izin vermeyen bir şey mi?

Öncelikle, bilimsel makallelerde veya kozmolojik modellerde bahsedilen "evren" gözlemlenebilir evrendir. Gözlemlenebilir evren, galaksimizi merkez aldığımızda 46,6 milyar ışık yılı yarıçapında bir dairedir. Yani bildiğimiz evren 93,2 milyar ışık yılı çapında bir küreden ibarettir.

Bu kürenin bittiği yer ile göremediğimiz evren arasında bir sınır bulunmaz. Bunun yanında göremediğimiz kısım için; ana akım kozmolojik modellerin hiçbirinde evrenin bir fiziksel sınırı olduğu önermesi bulunmaz. Bununla ilgili elimizde bir kanıt da yoktur.

Şu anki gözlemlerimize göre evren hızla genişlemektedir. Mesafeler çok uzak olunca genişleme hızı, ışık hızını bile geçecek kadar artar. Bu durumda eğer ışık hızında gidebilen bir gemi inşa etsek bile, evrenin ancak %3'ünü görebiliriz. Geri kalan %97'sine ışık hızında gitsek bile ulaşamayız. Bu da, insanoğlunun bu sınırı hiç keşfedemeyecek olması gerçeğini doğurur.

Enflasyon teorisine göre, genişleme BigBang'den 10-37saniye sonra başladıysa, bütün evren, gözlemlenebilir evrenden 3x1023 kat daha büyük demektir, yani ortalama 250 katıdır. Bu durum, evrenin ölene kadar genişleyeceğini ama bir sınırı olduğu anlamına gelir. Eğer evren sonlu fakat sınırsızsa, evrenin, gözlemlenebilir evrenden daha küçük olması da mümkündür. Bu durumda, çok uzaktaki gökadalar, evrende yolculuk eden ışık tarafından oluşturulmuş komşu gökadaların suretleridir. Bu hipotezi test etmek çok zordur. Çünkü gökadanın farklı imgeleri geçmişindeki farklı dönemleri gösterecektir ve dolayısıyla faklı görünecektir. Bu yaklaşım tartışmalı olsa da, WMAP'in yedi yıllık veri analizine dayanır. Yine de bu veriler kanıt sayılamaz.

Sonuç olarak, evrenin bir sonu olduğunu yani bir gün öleceğini biliyoruz ama bir sınırı olmadığını sonsuza kadar yayılacağını düşünüyoruz. Bunlar hipotetik konular ve varsayıma dayalı hesaplamalar. Elimizde ne bir kanıt ne de gözlem bulunmakta, o yüzden kozmik modellerde evrenin sınırı ile ilgili pek önerme bulunmaz. Doğal olarak, bu soruya takılan insanları tatmin edecek bir cevap henüz keşfedilmemiştir.

1. Harvard CFA Structure of the Universe
  2. Evrim Ağacı Evrenin Yaşı
  3. Wikipedia Observable Universe

“Delilik, aynı hataları tekrar edip farklı sonuçlar beklemektir.”
Narcotics Anonymous