Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Evrenin genişliğinin 93 milyar ışık yılı olarak hesaplandığı söyleniyor. Peki bu hesap nasıl yapıldı?

Işığın bir yılda aldığı mesafeyi bir ışık olarak tanımlıyoruz. Bize çok uzak mesafedeki ışığın kaynağının kaç ışık yılı uzaklıkta olduğunu nasıl belirliyoruz? Sonuçta insan ömrünün yetmeyeceği bir gözlemden bahsediyoruz.

Evren içerisindeki cisimlerin birbirlerinden olan uzaklıklarından bahsederken, o iki cisim arasında şu anda görülen mesafeden bahsederiz. Ancak unutmamak gerekiyor ki, milyarlarca ışık yılı uzaktaki bir cismin şu andaki görüntüsü, bize ulaşabilmek için aradaki mesafeyi ışık hızında kat etmek zorundadır. Fakat kat ettiği bu yol boyunca ilerlerken, Evren de bir yandan genişlemeyi sürdürmektedir! Yani ışık onca mesafeyi kat ederken, bir yandan da genişlemeden kaynaklı ek yolu kat etmek zorunda kalmaktadır. Dolayısıyla 13.8 milyar ışık yılı uzaktan geldiğini düşündüğümüz bir foton, aslında çok daha uzaktan gelmektedir.

Evrim ağacının bu konuda makalesi var. Kaynak kısmında gönderiyorum. Sanırım yeterli bir yanıt olacaktır.

Puan Ver

“Evren dediğimiz kitap, yazıldığı dil ve harfler öğrenilmedikçe anlaşılamaz. Matematik dilinde yazılmış bu kitapta harfler üçgen, daire ve diğer geometrik şekillerdir. Bu dil ve harfleri öğrenmedikçe kitabın tek bir sözcüğünü bile anlayamaz, karanlık bir labirentte dolanıp dururuz.”