Evrim Ağacı Soru & Cevap
-1
Puan Ver

Evrende yanlizmiyiz, başka canlilarda ola bilirmi evrende

Valida Abbasova
-1
Teşekkür
Hatırla
Takip

Olasılık hesaplarına bakacak olursak, yalnız olmadığımızı görüyoruz fakat henüz keşfedememiş olmamızın en büyük nedeni uzaydaki devasa mesafeler ile medeniyetimizin çok yeni olması. Zeki olmayan canlıları bulabilme ihtimalimiz ise, şu anki teknolojimiz ile sıfıra yakındır. Bir medeniyetin izini uzaktan bulmak daha kolaydır. Yani astrobiyologlar kendi sistemimizde tek hücreli veya biraz daha gelişmiş canlılar arayabilirken, (-ki çok yakında belki Jupiter'in buzla kaplı uydusu Europa'da bulabiliriz) daha uzak mesafelerde ancak bir medeniyet arayabiliriz.

Drake denklemi, dünya dışı akıllı yaşam arayışında olasılık hesabı yapabileceğimiz bir denklemdir.

N = R × f p × n e × f l × f i × f c × L

Bu denklemde:

• N iletişim kurmayı umabileceğimiz uygarlıkların sayısı
  • R Uygun yıldızların yıllık oluşma oranı
  • fp Yıldızlardan kaç tanesinin gezegene sahip olduğu
  • ne Gezegene sahip yıldız başına düşen toplam yaşama elverişli gezegenlerin ortalama sayısı
  • fl Gezegenlerin arasında herhangi bir şekilde yaşama uygun bir ortamın oluşma oranı
  • fi Yaşama elverişli gezegenlerde zeki yaşamın oluşma oranı
  • fc Zeki yaşamlar arasında medeniyetin gelişme oranı
  • L Bu tür medeniyetlerin ortalama yaşam süresi

Bu hesaplamaları sonucunda, kendi galaksimiz de dahil, evrenin yaşam ile dolu olduğunu görüyoruz. Zaten milyarlarca galaksi ve onların içinde de milyarlarca yıldız olduğunu ve trilyonlarca gezegenin bulunduğu gözlemlenebilir evrende, sadece bu gezegende hayat olduğunu düşünmemiz, insanoğlunun bencilliğinden öteye gitmeyecektir.

Yaşamın oluşması ile ilgili birçok teori mevcut. Sonuçta, bir gezegen ilk oluştuğunda üstünde yaşam barındıramayacak kadar sıcak ve yaşama elverişsizdir. Bu da, yaşamın başka bir yerde oluşup, evrene yayıldığı fikrini doğurmuştur. Eğer doğru ise, başka bir yerde kesin başka canlılar olmalıdır. Panspermia teorisi; yaşamın var olmasını sağlayacak veya kolaylaştıracak bileşiklerin başka gezegenlerden geldiği konusunu işler. Bu durumda başka gezegenlere de gitmiş olma ihtimali de vardır.

Biz bile, iç ve dış gezegenlere gönderdiğimiz robot sondaları, mümkün olduğu kadar sterilize ediyoruz. Gezegenimizden bulaşan, yaşamı oluşturabilecek veya mahvedebilecek bir bileşeni yanlışlıkla sistemimize yaymak ve varsa doğal bir oluşumu engellememek için.

Sonuçta; elimizdeki veriler ile, evrende yaşam olmadığını savunan bir bilim adamı bulmak çok zordur. Benim şahsi fikrim de bu yönde, uzak veya yakın bir yerlerde yaşam olmalı.

Teşekkür

1. Panspermia Kozmik Anafor
  2. Drake Denklemi Evrim Ağacı

“Düşüncenin doğasında iletilmek vardır: yazılmak, konuşulmak, gerçekleştirilmek. Düşünce çimen gibidir. Işığı arar, kalabalıkları sever, melezlenmek için can atar, üzerine basıldıkça daha iyi büyür.”
Ursula K. LeGuin