Sorulara Dön
Teoloji & Din Felsefesi

Evren 'in amacını tanrı haricinde neye bağlayabiliriz?

Din kavramı, tanrı var mı yok mu sorularından ziyade, tanrı olgusunu devre dışı bırakınca evrenin en başından itibaren nihai amacını neye bağlayabiliriz?

Sorunuzun, bilimsel bir cevabı yok. Ve evrene karşı tutturduğunuz bakış, temel olarak hatalı. Bu nedenle de bu ve benzeri sorularınızın cevabını kesin olarak bulmanız pek olanaklı değil.

Söz konusu hatalı bakış şu: Amaç, belirli bir niyet gözetildiği durumda söz konusu olabilecek bir olgu. Bir noktaya ulaşmak, bir şey elde etmek vs. Ve bu da bir irade, bir bilinç yani insan ya da düşünce, akıl sahibi bir canlı var olduğunda söz konusu olabilir.

Evren bir canlı değil. Bilinç, irade, istek, niyet vs. sahibi bir varlık değil. Evrenin bir amacı olamaz. Venüs'ün bir amacı var mı? Everest Dağı'nın bir amacı var mı? Nil Nehri'nin bir amacı var mı? Amaç, insani ya da akıl sahibi bir canlının hissedebileceği bir duygu. Bir köpeğin amacı olabilir. İnsanın, bir toplumun, devletin, bir böcek sürüsünün... Bunlar belirli niyet ve amaçlarla hareket edebilecek canlı, topluluk, organizasyonlar. Evren hissediyor mu ki? İhtiyaçları mı var? Ulaşmak istediği bir nokta mı var? Evren bir şey ister mi? Evren hisseder mi? Bu soruların tamamının cevabı, kocaman bir hayır.

Bu söylediklerim, varlıkların, niteliklerinden yola çıkarak gösterdiğim gerçek. Özetle amaç, irade ve bilinç gerektiren bir olgu. Bunlar da bazı canlıların sahip olduğu nitelikler. Evren ise akıl ve zeka sahibi bir canlı olmadığı için bir amacı olamaz. Başka çıkış noktaları kullanılarak da cevaplar verilebilir ama cevap yine aynı olur: Hayır. Evrenin, dünyanın, yıldız, gezegen gibi kozmolojik hiyerarşide var olan oluşumların birer amacı olamaz.

Bundan sonra yazacaklarımı, sizi kast ederek yazmıyorum...

Tüm bu sorular, insanoğlunun, sonu gelmez anlam arayışının ortaya çıkardığı, tamamen anlamsız ve ne yazık ki inanılmaz derecede mantık dışı yaklaşımlar ve bakış açıları. İnsanların, kendisine, dünyaya, evrene ve var olan neredeyse tüm olgu ve varlıklara çarpık bir bakış oluşturmasına neden oluyor. "- Babacığım, bu dere neden akıyor? - Sebzelerimiz sulansın diye yavrum!" İşte bu noktada gerçeklik, mantık, bilim, felsefe, evren, dünya, insan, insanlık vs. her şey bitti. Güneş neden var? Biz ısınalım diye. Çocuklara böyle cevaplar veriyoruz ve milyarlarca çocuk hayatları boyunca, cansız varlıklarda ve fizik yasalarında bir anlam arıyor. "- Yıldızlar neden süpernova patlamaları ile yok oluyorlar babacığım? - Sana bisiklet alabilmemiz için bisiklet fabrikasının bisiklet yapabilmesi gerekli, bisiklet yapılabilmesi için de demir elementine ihtiyacımız var yavrum. Bu demir elementi nereden gelecek? İşte süpernova patlamaları sen bisiklete binebilesin diye var" Saçma mı geldi? Komik mi? Mantıksız mı? İşte evrenin bir amacının olduğunu iddia etmekle, süpernova patlamalarının "amacı"nın Murat'ın bisiklete binmesi olduğunu iddia etmek arasında hiç bir fark yok.

Evrende amaç diye bir şey yok. Hiç bir kozmolojik olayın amacı yok. Hiç olmadı ve hiç de olmayacak, olamaz zaten. Konuya onlarca farklı açıdan yaklaşıp, yüzlerce örnek verebiliriz ve bunun üzerine binlerce sayfa yazabiliriz. İnsanın sonu gelmez amaç, anlam arayışı bitmedikçe, bunun gereksiz, anlamsız bir yaklaşım biçimi olduğu fark edilip tüm dünya tarafından kabul edilmedikçe, süpernovalar Murat bisiklete binebilsin diye patlamaya devam edecek. Umuyorum ki önümüzdeki yüzyılda bu bakış açısından kurtulmayı başarabiliriz. Bu yüzyıl için hiç umudum yok.

Sağlıcakla...