Puan Ver
Puan Ver

Diyelim ki gözlemlenebilir evrenin sınırına ulaştık. Biz o sınırı aşabilir miyiz yoksa evrenin genişlediği o sınırı yine de geçemez miyiz?

Işık hızını aştığımızı düşünelim.

Gözlemlenebilir evren, bizim içinde olduğumuz fizik evren. Genişlemekte olması, teorik olarak kendisi dışında bir şeyin olmadığı bir durumda genişlemek. Biz ışık hızında bile olsak, en yakın kuasara gitmemiz yaşamımız için çok uzun bir mesafe. Bu açıdan evrenin sınırına yaklaşmak ütopik bile değil. Ancak teorik olarak bunun gerçekleştiğini düşündüğümüz bir durumda, bir sınıra vardığımızı anlayamayız. Çünkü, fizik evren sınırında biyolojimiz -algı seviyemiz. Yokluğu anlamaya uygun değil. Sadece -varlık- düzeyinde (fizik evren dahilinde 3+1 boyut altında) deneyim yaşayabiliriz. UMWELT, bu konuda inanılmaz önemli bir kavram.

Evren teorik olarak kendisinden başka bir ortam - şeyin olmadığı bir durumda genişlemektedir.

Kendimizi sınıra ulaşmış bile düşünsek, evrenin dışında, bizim anlayabileceğimiz anlamda bir varoluş olmadığı için bizim için tanımsız, farkedemeyeceğimiz bir durum olur, yine fizik evrende yolumuza devam ederiz büyük ihtimal teğet çizerek ve bunun da farkında olmadan.

“Paylaşılan sevinç çifte sevinçtir; paylaşılan acı yarım acı...”