Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Coğrafi izolasyon, serçe ve solucan gibi canlılara etki etmemiş midir? Bu canlılar dünyanın her yerinde neden aynı görünüme sahiptir?

Farklı coğrafyalarda gördüğüm tür çeşitliliğinde, coğrafi izolasyonun rolünü görüyorum. Fakat serçe ve solucanlar dünyanın her yerinde aynı görünüme sahip. Evrim geçirdikten sonra bu kadar geniş coğrafyaya dağılmış olamazlar. Olsalar, geldikleri coğrafyanın etkisiyle farklılaşmaları gerekmez miydi?

mrb arkadaşım, Bir canlının ne yönde evrim geçirdiğini kavrayabilmemiz için bir kaç önemli faktörün yanında çevre  izolasyonundan daha  ziyade çevre şartlarını iyi tahlil etmemiz gerekir. Çünkü evrimi yönlendiren en büyük faktörlerden biri çevredir. Öncelikle gözlemlediğin canlıları daha ayrıntılı bir şekilde belirtmen bu soruyu cevaplandırmak için önemli örneğin hangi solucan yassı mı? yuvarlak mı? halkalı mı?

Aynı zamanda bir canlının evrim geçirdiğini sadece dış görünüşüne bakarak anlaşılacağını , hatta çoğu zaman dış görünüşün yani morfolojisinin yeterli bir veri olacağını, düşünmüyorum bu tarz yapay sınıflandırmayı Aristo yapmıştır. Modern biyoloji bize çok daha bilimsel ve kesin sonuçlar vermektedir. Dış görünüş ufak bir ipucu niteliğindedir.

Sözünü ettiğin coğrafi koşullar yine sözünü ettiğin canlılar için dış görünüşlerinde değil de farklı bir biyolojik sisteminde etkili olmuş olabilir. Biliyorsun seçilimin aklı yoktur bilinçli ilerlemez yani 'farklı coğrafyada yaşayan aynı tür canlıların kesinlikle morfolojileri farklıdır' diye  bir kural yoktur ama eğilim dış görünüşlerinin farklı olacağı yönündedir.

Yine de sorunu  daha tatmin edici bir şekilde  cevaplanması için gezdiğin ,sözünü ettiğin coğrafyanın özellikleri aynı zamanda o coğrafyanın jeolojik geçmişi bilinmesi daha net ve kesin cevap verilmesinde fayda sağlayacaktır. Bir de sözünü ettiğin canlıların sistematiği yani tam olarak ne oldukları nı da bilmek gerekir diye düşünüyorum

Puan Ver

“Felsefe, bütün bilimlerin anasıdır.”
Marcus Tullius Cicero