Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Çevre doğrudan genlerimize etki etmese bile, doğada seçilmesinin dışında ,o çevreye uygun bazı mutasyonların gerçeklenme sıklığını etkiler mi?

Çevre derken iki şekilde bakabiliriz. İlk olarak mutasyona sebep olan çevresel etkenler.

Dış çevreden gelen, rastlantısal radyoaktif dalgalar veya belirli molekülleri belirli formasyonlara zorlayan mutajen kimyasallar, atom ve moleküllerin bağlarını kırabilir veya atomların elektron konfigürasyonlarını değiştirebilir ve kopan molekül ve atomların yerine, yeni enerji durumuna daha uygun elektronik yapıya sahip atom ve moleküller gelebilir. Bu durumda, eskiden örneğin Guanin (G) olarak isimlendirdiğiniz bir kimyasal molekül, Adenin (A) diye isimlendirdiğiniz bir diğer moleküle dönüşebilir. Bu etkenler mutasyon sıklığını etkiler evet.

İkinci olarak da mutasyon olduktan sonraki çevre şartları olarak bakabiliriz.

Mutasyonların durmaksızın, her an canlılarda yarattıkları ufak değişimler, değişen çevre şartlarına bağlı olarak canlılara belirli avantajlar ve dezavantajlar sağlarlar. Buna bağlı olarak da türün genelinin ne yönde evrimleşeceği şekillenmiş olur. Yani çevresel şartlara göre avantaj sağlayan mutasyona sahip olanlar daha kolay hayatta kalır, daha kolay ürer. Çevre bu şekilde de etkiler.

Puan Ver

Sorunuz çok anlaşılır değil, acaba biraz açıklama mı ekleseniz.

Çevrenin doğrudan genlerimize etkili olduğu durumlar var. Radyasyon gibi.

Ya da toksik metallerin fetüste birikmesi ve kromozomal anomalilere yol açması gibi.

Puan Ver

“Yasa, arzudan bağımsız mantıktır.”