Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Big bang'e ne sebep olacak?

Big bang neden oluyor yani neden bir anda evren küçülüp geri patlıyor ve patlamasina sevep veren ne yani neden simdi patlamıyorda mesela 5 milyar yil sonra patliyor?

Hiçbirşey.

Büyük patlamanın bir kez meydana geldiğini ve bir daha olmayacağını düşünüyoruz. Bunu nereden mi biliyoruz? Edwin Hubble 1929 yılında, evrenin hızla genişlediğine dair teoriyi, gözlemsel olarak doğruladı. Bu hızlı genişleme, kütleçekimini yenecek boyutta. Yani büyük çöküş teorisine göre, bütün cisimlerin tekrar bir araya gelerek, ufak bir noktada toplanacak olması, şu andaki gözlemlerimize ters.

Evren gittikçe genişleyecek, gökcisimleri arasındaki mesafeler o kadar artacak ki, bir yıldızın ışığı diğer yıldıza ulaşamayacak, yıldızlar yavaş yavaş ölecek ama yeterli madde bir araya gelemediği için yenileri oluşamayacak. Evrende sadece karadelikler kalacak ve evren soğumaya başlayacak, çok uzun bir süre sonra karadelikler de buharlaşıp yok olacaklar. İki atom arasındaki mesafe bile devasa olacak, daha önce bozunmasına hiç rastlamadığımız protonlar bile bozunacak, evren karanlık ve soğuk bir boşluk olarak varlığını sürdürecek.

Bu, gözlemlere ve bilimsel kanıtlara dayanan evrenin sonu modelimiz. İlerde bu gözlemler değişir veya yeni kanıtlar bulunursa, evrenin sonuna dair fikirlerimiz de tabiki değişecektir.

Puan Ver

“Bir zamanlar çok bilge, az bilgiliydik. Şimdi devasa bilgiye sahibiz; ancak bunca bilgiyle baş edecek bilgeliğe sahip miyiz?”
Jonas Salk